Praha a Středočeský kraj
Martin Vohánka, majitel společnosti W.A.G. payment solutions, a.s., zvítězil v soutěži EY Podnikatel roku 2014 Středočeského kraje. Vlastního vítěze se dočkala také Praha, kde si trofej pro EY Podnikatele roku 2014 hlavního města Prahy převzal Jaroslav Horák, majitel společnosti Albatros Media a.s. Soutěž organizuje společnost EY pod záštitou Adriany Krnáčové, primátorky hlavního města Prahy. Slavnostní vyhlášení obou titulů proběhlo v prostorách rezidence primátorky v Praze na Mariánském náměstí. V Hlavním městě Praze a Středočeském kraji byl regionální vítěz vyhlášen již podesáté. Loňskou vítězkou se stala Jaroslava Válová, generální ředitelka a zakladatelka společnosti SIKO KOUPELNY a.s.
„Klíčovým pro úspěch v podnikání je zlepšovat se den za dnem, nepodlehnout sebeklamu vlastní neomylnosti a chovat se k ostatním tak, jak bychom chtěli, aby se chovali oni k nám,“ sdělil své bezprostřední dojmy vítěz Martin Vohánka.
David Holý, zástupce společnosti W.A.G. payment solutions, a.s.
„Pro úspěch v podnikání je klíčové mít odvahu podloženou pečlivou analýzou a strategií a důvěru partnerů v podnikání, zejména výkonného managementu,“ myslí si Jaroslav Horák.
„Z vítězství mám velkou radost. Je to ocenění nejen pro mě, ale také pro všechny naše zaměstnance, management společnosti a v neposlední řadě mou ženu, se kterou přijímám všechna klíčová rozhodnutí. Navíc jsem moc rád, že se o příběhu Albatrosu může konečně dozvědět i široká veřejnost,“ komentoval svůj pražský triumf Jaroslav Horák.
Jaroslav Horák, majitel společnosti Albatros Media a.s.
„Už patnáct let pomáhá soutěž EY Podnikatel roku nacházet podnikatele, kteří jsou vzorem a inspirací pro ostatní. Letošní jubilejní ročník není výjimkou. Opět se potvrdilo, že v Česku je spousta vynikajících podnikatelů, kteří mají smělé plány, umí je uvést v život, prosadit se v silné konkurenci, motivovat lidi kolem sebe a dát jim práci. Většina z nich uvádí, že klíčem k jejich úspěchu byla vždy především odvaha, skvělí lidé a pokora“, říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a dodává: „Představovat veřejnosti ty, kteří podnikají slušně a poctivě, je nesmírně důležité. Těší mě, že i letos soutěž EY Podnikatel roku přináší jedinečné podnikatelské příběhy, které mohou být příkladem a motivací pro ostatní a které potvrzují, že velkého úspěchu lze dosáhnout i při dodržování pravidel fair play.“
"Podpora podnikání je pro budoucnost Prahy klíčová. Prostředí současného evropského „trhu měst“ je prostředím silně konkurenčním. Aby v něm Praha dokázala obstát, neobejde se bez činorodé aktivity svých podnikatelů. Podnikání je totiž skutečným hnacím motorem každé prosperující společnosti. Pomáhá vytvářet nová pracovní místa, významně pozvedá životní úroveň obyvatel a stimuluje inovace. Podporovat podnikatele a podnikání tedy v podstatě znamená vědomě investovat do dlouhodobějšího růstu města jako celku,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hlavního města Prahy.
David Holý a Jaroslav Horák
Jméno držitele titulu EY Podnikatel roku 2014 České republiky bude spolu s vítězi v dalších kategoriích vyhlášeno 3. března 2015 v Praze. Nejvíce „želízek v ohni“ na celostátní titul má letos Praha, následují Jihomoravský a Moravskoslezský kraj.
Vítěz z České republiky se zúčastní celosvětového finále, které se uskuteční 2. června 2015 v Monte Carlu.
Partnery soutěže jsou společnosti Accredio a Raiffeisenbank. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize. Soutěž spoluorganizuje deník MF DNES a iDNES.cz. Spoluorganizátorem soutěže EY Společensky prospěšný podnikatel roku je společnost RSBC. Soutěž podporují agentura CzechInvest a sdružení TUESDAY Business Network. Mediálními partnery jsou magazín Forbes, týdeník Euro a Český rozhlas Radiožurnál. Partnerem regionálních vyhlášení je společnost Galard. Soutěž se koná pod záštitou Hospodářské komory České republiky a primátorky hlavního města Prahy.
___________________________________________________________________________
Profily vítězů:
Martin Vohánka, majitel společnosti W.A.G. payment solutions, a.s.
„Klíčové je zlepšovat se den za dnem, nepodlehnout sebeklamu vlastní neomylnosti a chovat se k ostatním tak, jak bychom chtěli, aby se chovali oni k nám.“
Cit pro obchod v sobě Martin Vohánka objevil velmi brzy. Už během studií na střední škole začal prodávat, nejdřív zeleninu, pak pojištění. A protože se mu dařilo, o vysoké škole vůbec neuvažoval, zato si hned po maturitě v Ústí nad Labem zařídil vlastní pojišťovací kancelář. A rozjel to ve velkém – byla na nejlepším místě na náměstí. Byznys se ale nevyvíjel podle jeho představ, proto po roce s pojištěním skoncoval a přesedlal na distribuci motorových paliv. Jak dnes říká, etapa, kdy se živil jako pojišťovací makléř, byla k nezaplacení – pro každého začínajícího podnikatele je dobré začít od spodu a nebát se jednoduchých a přesto dobře promyšlených záměrů. V roce 1995 založil společnost W.A.G., do jejíhož názvu promítl své ambice vytvořit něco respektovaného a silného, použil přitom zkratku jména jeho tehdejšího společníka. Firma, kterou dodnes řídí, se již výhradně specializuje na platební řešení pro flotily profesionálních dopravních společností křižujících Evropu a je jednou z 6 největších ve svém oboru v Evropě. Obrat v roce 2014 dosáhl více než 19 miliard korun. Svoji firmu se Martin Vohánka snaží rozvíjet tak, aby byla co nejméně závislá na komkoliv, včetně jeho samotného. Přesto se jí věnuje na plno a podnikání bere také jako jedinečnou příležitost poznání pravdy o nás samých. Podle jeho názoru je podnikatelská činnost především o vytváření pozitivních hodnot. V praxi si proto velmi zakládá na dodržování etických zásad. Firemní hodnoty, jejichž soupis osobně sestavil a ke kterým aktivně vede své spolupracovníky, mají v kanceláři vylepené hned u vstupu. Vohánkův svět ale není jenom firma, jeho zájmy jsou mnohem širší. Pokud se nevěnuje rodině, rád jezdí na koni, na lyžích nebo běhá. Podporuje řadu neziskových organizací. Zajímá ho také duchovní literatura a geopolitika.
Jaroslav Horák, majitel společnosti Albatros Media a.s.
„Klíčové je mít odvahu podloženou pečlivou analýzou a strategií a důvěru partnerů v podnikání, zejména výkonného managementu.“
Ještě nedávno byl Albatros menším nakladatelstvím zaměřeným téměř výhradně na dětskou literaturu. Jeho směřování se mělo významně změnit v roce 2008. Tehdy do něj coby investor vstoupil Jaroslav Horák. Muž, jehož podnikatelským heslem je, že štěstí přeje připraveným, měl v té době za sebou bohatou minulost v oblasti finančních a private equity investic. Nakladatelství s dobře zavedenou značkou koupili spolu se ženou původně jako jednu ze svých soukromých investic s tím, že v partnerství s tehdejším generálním ředitelem Albatrosu firmu zefektivní a prodají. Jenže Albatros jim časem přirostl k srdci víc, než si oba byli schopni představit. Když zjistili, že roztříštěný knižní trh představuje obrovskou nevyužitou příležitost, začali přikupovat další nakladatelství. Časem tak přibyl například Computer Press, Motto, XYZ, Fragment a také prodejce elektronických knih e-Reading. Výsledkem je, že se Albatros stal největším českým knižním nakladatelem provozujícím 12 samostatných značek a dceřinou společnost patřící k nejvýznamnějším nakladatelstvím na Slovensku. Od roku 2008 se firmě podařilo zčtyřnásobit tržby a zdesetinásobit zisk před zdaněním. A to i přes stagnující, či mírně klesající knižní trh. Přitom všem se Horák opírá o management a zaměstnance, pro něžje podle něj charakteristické, že věří, že vzdělání a kultura jsou klíčovými hodnotami pro celou společnost. Ve své vlastní firmě si podnikatel, který v ní působí coby předseda dozorčí rady, zakládá především na férovém jednání s lidmi a na tom, „že drží slovo“. Jak říká, uznává meritokratický přístup, založený na zásluhách.
Od toho se odvíjí i nastavení nadstandardního motivačního systému pro management, jakožto klíčového partnera v podnikání. V soukromém životě spolumajitel Albatros Media rád čte a baví ho také genealogie nebo historie. A v případě, že si potřebuje vyčistit hlavu, nejlépe prý funguje, když si vyrazí zaběhat.
__________________________________________________________________________
Složení poroty soutěže EY Podnikatel roku 2014
• Jiří Hlavatý, předseda poroty, JUTA, EY Podnikatel roku 2013
• František Piškanin, HOPI, Podnikatel roku 2012
• Jannis Samaras, Kofola, Podnikatel roku 2011
• Eduard Kučera, AVAST Software, Podnikatel roku 2009
• Vladimír Kovář, Unicorn, Podnikatel roku 2008
• Pavel Juříček, BRANO GROUP, Podnikatel roku 2006
• Zbyněk Frolík, LINET, Podnikatel roku 2003
• Petr Šmída, investor, ENERN
• Tomáš Ventura, zástupce šéfredaktora, iDNES.cz
• Michal Půr, šéfredaktor Euro
• Petr Šimůnek, šéfredaktor Forbes
Záštita primátora hlavního města Prahy
Držitelé titulu EY Podnikatel roku hlavního města Prahy a Středočeského kraje
2013: Jaroslava Valová SIKO KOUPELNY, EY Podnikatel roku 2013 hlavního města Prahy a Středočeského kraje
2012: Zdeněk Pelc, GZ Digital Media, Podnikatel roku 2012 hlavního města Prahy a Středočeského kraje
2011: Pavel Bouška, VAFO PRAHA, Podnikatel roku 2011 hlavního města Prahy a Středočeského kraje
2010: Martin Hrdlička, HRDLIČKA spol. s r.o., Podnikatel roku 2010 Prahy a středních Čech
2009: Eduard Kučera, AVAST Software, Podnikatel roku 2009 Prahy a Středočeského kraje
2008: Vladimír Kovář, UNICORN, Podnikatel roku 2008 středních Čech
2007: Ondřej Fryc, Internet Mall, Podnikatel roku 2007 Prahy
2007: Jan Mičánek, LESS, Podnikatel roku 2007 Středočeského kraje
2006: Roman Sviták, Grada Publishing, Podnikatel roku 2006 středních Čech
2005: Ivo Lukačovič, Seznam.cz, Podnikatel roku 2005 středních Čech