Titul EY Technologický podnikatel roku 2017 získali Jaromír a Jan Hvížďalovi, jednatelé a majitelé společnosti JHV - Engineering s.r.o.

 

Titul EY Začínající podnikatel roku putuje do rukou Olivera Dlouhého ze společnosti Kiwi.com s.r.o.

Praha, 27. února 2018 – Držitelem prestižního ocenění EY Podnikatel roku 2017 České republiky se stal Lubomír Stoklásek, generální ředitel a majitel společnosti AGROSTROJ Pelhřimov, a.s. Trofej celonárodního vítěze si převzal v úterý 27. února večer v pražském paláci Žofín z rukou předsedy vlády České republiky Andreje Babiše, Petra Chmely, předsedy poroty, EY Podnikatele roku 2016 České republiky, spolumajitele a jednatele společnosti TESCOMA s.r.o. a Magdaleny Souček, vedoucí partnerky společnosti EY, která soutěž v České republice letos pořádala již poosmnácté. Lubomír Stoklásek bude Česku republiku reprezentovat na červnovém světovém finále v Monte Carlu. Titul EY Technologický podnikatel roku 2017 získali Jaromír a Jan Hvížďalovi, jednatelé a majitelé společnosti JHV - Engineering s.r.o. EY Začínajícím podnikatelem roku 2017 se stal Oliver Dlouhý, spolumajitel a jednatel společnosti Kiwi.com s.r.o., kterému v letošním historicky nejdramatičtějším hlasování poroty uniklo celkové vítězství o jediný hlas. Letos podruhé v historii soutěže byla udělena Cena České televize za podnikatelský přínos kultuře a umění. Jejím držitelem se stal Josef Kouřil, zakladatel a majitel společnosti WIKY, spol. s r. o. Trofej EY Společensky prospěšného podnikatele roku 2017 si odnesl Vít Ježek, zakladatel a jednatel REKOLA Bikesharing s.r.o. Soutěž o nejlepší podnikatelský příběh 2017, který vybrali čtenáři MF DNES a Idnes.cz, vyhrála Petra Plemlová, majitelka a jednatelka společnosti unuodesign s.r.o.

„Chtěl bych především poděkovat společnostem, které se věnují soutěžím, jako je tato, protože jsou zde prezentovány úžasné podnikatelské příběhy, které mohou být velkou inspirací pro začínající podnikatele a hlavně mladé lidi. A to především tím, že vybraní podnikatelé pracují a vyrábí konkurenceschopné produkty, které České republice zabezpečí ekonomický rozvoj a prosperitu,“ sdělil své bezprostřední dojmy vítěz Lubomír Stoklásek ze společnosti AGROSTROJ Pelhřimov, a.s.

 

zleva: Andrej Babiš, předseda vlády České republiky, Petr Chmela, spolumajitel společnosti TESCOMA s.r.o, předseda hlavní poroty soutěže a EY Podnikatel roku 2016 České republiky, Lubomír Stoklásek, majitel a generální ředitel společnosti AGROSTROJ Pelhřimov, a.s., vítěz 18. ročníku soutěže a držitel titulu EY Podnikatel roku 2017 České republiky a Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy

„V osmnáctém ročníku soutěže EY Podnikatel roku jsme se opět přesvědčili, že Česká republika je plná vynikajících podnikatelských osobností, které svou poctivou prací, péčí o zaměstnance a celospolečenskou zodpovědností dávají příklad nám všem. Hlavní porota soutěže letos udělila deset krajských titulů, což je nejvíce v historii soutěže,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy, a dodává: „Rovněž výběr vítěze byl letos neobvykle dramatický. Podnikatelský matador Lubomír Stoklásek z Agrostroje Pelhřimov porazil v závěrečném hlasování poroty o generaci mladšího Olivera Dlouhého z Kiwi.com s.r.o. o jediný hlas. Jsem přesvědčena, že Lubomír Stoklásek bude skvěle reprezentovat Českou republiku na celosvětovém finále v Monte Carlu a že a že jeho příběh osloví mezinárodní porotu stejně jako nás.“

„Pokud máme být v této republice a v této době na něco hrdí, tak jsou to lidé, kteří svým důvtipem a neochotou uhnout z cesty vybudovali business, který obstojí nejen v celorepublikovém ale i celosvětovém srovnání. Právě důvtip, tedy invenční přístup ve všem, co děláte, je historickým pilířem také značky BMW. Proto je nám ctí stát po boku mnoha úspěšných lidí a především pak těm, kteří se rozhodli na výjimečné úspěchy poukázat a ocenit je. Již druhým rokem tak mají finalisté prestižní soutěže EY Podnikatel roku možnost zažít svět BMW na vlastní kůži a vyzkoušet naše vozy,“ říká Pavel Jankovský, ředitel marketingu BMW Group Česká republika.

Lubomír Stoklásek bude reprezentovat Českou republiku na světovém finále soutěže, které se koná v polovině června 2018 v Monte Carlu. O titul EY Světový podnikatel roku se utká s přibližně šedesáti národními vítězi z šedesáti zemí světa a šesti kontinentů. Od roku 2001, kdy se světový vítěz vyhlašuje, ještě nikdy nezvítězil podnikatel ze Střední a Východní Evropy. Vítězi z posledních tří ročníků jsou z Kanady (2017), Austrálie (2016) a Francie (2015). Úplný přehled světových vítězů je uveden na https://podnikatelroku.cz/monte-carlo

 

  

Profil vítěze: 

Lubomír Stoklásek - AGROSTROJ Pelhřimov, a.s.

EY Podnikatel roku 2017 České republiky
EY Podnikatel roku 2017 Kraje Vysočina

Svou profesní kariéru zahájil Lubomír Stoklásek jako projektový inženýr a postupně získal bohaté pracovní a řídící zkušenosti v oblasti investic a výroby. Podnikat začal v roce 1992 a nyní je majitelem pěti firem. Do Agrostroje Pelhřimov, jedné z nejstarších strojírenských firem v Evropě vyrábějících zemědělskou techniku, zásadně vstoupil v roce 1997, kdy vyhrál výběrové řízení na odkup majoritního podílu. Pod jeho vedením prošla společnost restrukturalizací, obrat se znásobil o stovky procent a firma se stala jedním z předních zaměstnavatelů v regionu Vysočina. Agrostroj Pelhřimov je nejvýznamnějším výrobcem zemědělské techniky v ČR a největším univerzálním kooperantem v Evropě. Výrobní program tvoří vlastní finální stroje, nástrojářská výroba a z více než 90 procent dodávky strojů a montážních celků v rámci kooperací pro významné nadnárodní společnosti, jako jsou Claas, John Deere, Krone, DAF, Scania, Volvo a další. V současnosti firma dodává do 36 závodů po celém světě a export činí 98 %. Skupina Agrostroj zaměstnává okolo 2 600 lidí a v roce 2016 měla obrat 4,62 miliard korun.

Podle Lubomíra Stokláska jsou kromě vlastního know-how klíčoví především zaměstnanci. Jak říká, technologie si může koupit každý, kdo má peníze. To nejcennější jsou však kvalitní, technicky vzdělaní lidé, kterých je na trhu stále nedostatek. Proto firma dává prostor mladým lidem a své zaměstnance si sama vychovává. Agrostroj tedy investuje i do zaměstnanců. Ti mají k dispozici třeba firemního lékaře či prodejnu regionálních potravin. Stoklásek pro ně buduje sto nadstandardních bytů, při jejichž výstavbě mu záleží také na kvalitě architektury.

Agrostroj je dnes největší firmou svého druhu v Evropě. Stoklásek vidí úspěch ale i jinde. Jeho podnikatelský odkaz spočívá v celoživotním úsilí o zvýšení prestiže českého strojírenství v zahraničí na úroveň, kterou mělo za první republiky. Skvělé výsledky Agrostroje na celosvětových trzích dokazují, že se Stokláskovi jeho záměr daří.

 

Finalisty soutěže EY Podnikatel roku 2017 České republiky se kromě vítěze stali:

  • Martin Hausenblas, ADLER International, a.s.
  • Oliver Dlouhý, Kiwi.com s.r.o.       
  • Stanislav Martinec, KOMA MODULAR s.r.o. 
  • Rudolf Penn, Moravské kovárny, a.s.

 

Držitelem titulu EY Technologický podnikatel roku 2017 (a také držitelem krajského titulu EY Podnikatel roku 2017 Pardubického kraje) se stali Jaromír a Jan Hvížďalovi, jednatelé a majitelé společnosti JHV - Engineering s.r.o. Jejich ryze rodinná firma se již od svého vzniku v roce 1999 zabývá vývojem a výrobou automatizovaných výrobních a montážních linek. S obratem téměř půl miliardy se JHV – Engineering s.r.o. řadí mezi špičku na trhu automatizace a jejich na míru šité linky lze najít na čtyřech kontinentech, kromě Evropy například v Číně, Rusku, Spojených státech nebo v Mexiku. Velká část produkce JHV – Engineering vzniká pro oblast automotive. Vyrábí linky na převodovky, zpětná zrcátka, brzdové systémy i nejrůznější senzory. Ve spotřebním průmyslu se zaměřují na rozměrné zakázky. Pro elektroprůmysl staví linky na vypínače, jističe a zásuvky. Nechybí ani medicínský průmysl. Z dílny JHV Engineering pochází první automatická montáž katetrů na světě. Byznys JHV-Engineering stojí na nejmodernějších technologiích a inovacích, které posouvají výrobu neustále dopředu. Tým více než stovky špičkových vývojových inženýrů dokáže vyřešit i ty nejsložitější problémy a také díky tomu je firma jedničkou v oboru. Jako jedni z prvních začali využívat laserové pájení a svařování a pro manipulaci používají roboty. Na problémy svých zákazníků se dívají jinak. Zatímco ostatní jen vylepšují stávající technologie, v JHV-Engineering vymýšlejí zcela nové postupy a sázejí na jednoduchost a čistotu technologických řešení.

 

Jan Hvížďala a Jaromír Hvížďala, jednatelé a majitelé společnosti JHV - ENGINEERING s.r.o., držitelé titulu EY Technologický podnikatel roku 2017

Oliver Dlouhý, zakladatel a spolumajitel společnosti Kiwi.com s.r.o., získal titul EY Začínající podnikatel roku 2017 (a také ocenění celonárodního finalisty soutěže EY Podnikatel roku 2017 a stal se EY Podnikatelem roku 2017 Jihomoravského kraje). Jeho společnost patří mezi historicky nejúspěšnější české startupy a celosvětově nejúspěšnější letenkové vyhledávače s miliardovým globálním byznysem a zákazníky po celém světě. Zatímco ostatní firmy pouze prodávají letenky, Kiwi.com hledá ty nejlepší, nejlevnější a nejrychlejší letecké kombinace, a vytváří tak vlastní obsah. Svým zákazníkům navíc poskytuje garanci. Pokud cestující například z důvodu zpoždění předchozího letu nestihnou navazující spoj, firma se o ně postará a na vlastní náklady dopraví do cílové destinace nejbližším volným letem. Kiwi.com denně zpracuje šest tisíc objednávek a mezi jeho zákazníky se řadí i korporátní klientela. Pobočky Kiwi najdete v Brně, Kyjevě a na Fidži. Firma jako taková ale působí po celém světě, s výjimkou Severní Koreje. V budoucnu by Oliver Dlouhý chtěl kromě letenek nabízet také kompletní cestovatelský servis od parkování a taxi, přes ubytování až po nabídku restaurací. Jako svůj podnikatelský odkaz by za sebou rád zanechal nejsilnější firmu v tomto oboru na světě.

 

Oliver Dlouhý, zakladatel a spolumajitel společnosti Kiwi.com s.r.o. a EY Začínající podnikatel roku 2017

Společnost EY ve spolupráci s mezinárodní organizací zaměřenou na podporu sociálních inovátorů Ashoka také vyhlásily již podvanácté držitele titulu EY Společensky prospěšný podnikatel roku, kterým se stal Vít Ježek, zakladatel a jednatel společnosti REKOLA Bikesharing s.r.o. Růžová jízdní kola společnosti Rekola Bikesharing, které si zájemci můžou půjčit přes mobilní aplikaci, dnes najdete v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci a Teplicích. Rekola mají v současnosti již přes 50 tisíc registrovaných uživatelů a v loňském roce zaznamenali téměř 200 tisíc výpůjček. Zatímco klasický systém sdílených kol je finančně i časově velice nákladný, projekt Rekola je financován z uživatelských poplatků. Nevyžaduje žádnou speciální instalaci a dá se zprovoznit během pár dní. Kromě pozitivního dopadu na životní prostředí a výrazného odlehčení dopravy ve městech mají Rekola mnoho dalších výhod. Díky GPS systému, který se nabíjí za jízdy, dokáží nejen lokalizovat kola, ale také s bezkonkurenční přesností získávat data o pohybu uživatelů. Ta jsou zásadní pro vedení měst, která na jejich základě rozhodují o stavbě cyklistických opatření a budují cyklistickou infrastrukturu, která následně přivádí do ulic další cyklisty, a města se tak stávají lepší pro všechny obyvatele. Rekola lidem ukazují, že pohyb po městě není pouze zdraví prospěšný, ale zároveň šetří čas. Vítek dále provozuje i neziskový spolek Rekola z.s., pod jehož hlavičkou pořádá workshopy pro uživatele i širokou veřejnost na téma bezpečná cyklojízda. V budoucnu by si kromě zahraniční expanze přál projekt Rekola ještě více propojit s oblastí ochrany životního prostředí. Jeho dalším velkým plánem je elektrický bikesharing, na jehož spuštění rekoláci již intenzivně pracují.

Letos podruhé v historii soutěže byla udělena Cena České televize - Podnikatelský přínos kultuře a umění. Jejím vítězem a držitelem se pro rok 2017 stal Josef Kouřil ze společnosti WIKY, spol. s r. o.  Josef Kouřil začal podnikat záhy po revoluci a již počátkem devadesátých let založil se svým nizozemským obchodním partnerem firmu Wiky zaměřenou na prodej hraček. Těch dodnes prodali za 8 miliard korun a roční obrat firmy se pohybuje kolem půl miliardy. V pomyslném pozadí úspěchů Josefa Kouřila stojí jeho žena Zdenka. Vzájemná soudržnost a tvrdá práce doplněná o Josefův skvělý odhad je dovedla do situace, která jim v posledních deseti letech umožňuje investovat do kulturních aktivit, které je naplňují. Patří mezi ně řada významných projektů převážně v oblasti Hodonínska. V centru Bukovan vybudoval první kapli v téměř osmisetleté historii obce a v roce 2013 ji nechal zasvětit Janu Pavlu II. Dalším a pravděpodobně nejznámějším projektem Josefa Kouřila je Bukovanský mlýn, ve kterém najdete mlynářský statek se sklípkem, hotelem a restaurací. Třípatrová budova mlýna ukrývá i malou expozici muzea slovácké vesnice 19. století a také galerii, kde jsou pravidelně pořádány výstavy zejména jihomoravských umělců. V loňském roce se Josef Kouřil zasadil o vybudování pietního místa ve Svatobořicích na Hodonínsku. Muzeum a památník obětem nacistického režimu zde připomínají bývalý internační tábor z let 1914–1949. Nápad i financování projektu náleží stejně jako v případě kaple a mlýna právě Josefu Kouřilovi. Jeho aktuálním významným kulturním počinem je projekt Cesta českých panovníků v Bukovanech. Spočívá ve vysazení aleje 220 sedmiletých lip, do které bude postupně instalováno 79 soch českých panovníků, mezi nimi bude například praotec Čech, kněžna Libuše a panovníci z rodu Přemyslovců, Lucemburků a Jagellonců. Na sázení stromů se na podzim loňského roku podíleli občané Bukovan i okolních obcí, kteří mohli strom věnovat blízké osobě, a vyjádřit tak poděkování a úctu svým předkům. Podle Josefa Kouřila by se měl každý úspěšný podnikatel zajímat o společnost a pomáhat. Jeho počiny bezesporu zanechávají významný a trvalý dopad ve společnosti a jsou hodnotným přínosem pro současnou i budoucí generaci.

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2017 obdržela Petra Plemlová, jednatelka a majitelka společnosti unuodesign s.r.o. Provoz svého podniku spojila Petra s podporou žen, které jsou v těžké životní situaci. I na počátku její kariéry totiž stojí nelehké období, během něhož přišla téměř o všechno. Dvaatřicetiletá Petra vytvořila v Táboře populární firmu unuodesign, která vyrábí dětské oblečení nebo látkové plenky. Její nadace zároveň sbírá použité zboží, které následně míří k matkám samoživitelkám v nelehké situaci, jež tak mohou ušetřit velkou část výdajů. Sama ví, o čem mluví, protože si v minulosti prošla nelehkou zkušeností. Šít začala doma a slavila úspěch. Později dokonce zjistila, že by ji činnost mohla živit. Ale pak její manžel psychicky onemocněl a jednoho dne zničil byt i veškeré podnikání. Petra Plemlová tak musela začít znovu od začátku. I díky zákaznicím se jí to podařilo. Před třemi roky byl obrat její firmy 7,5 milionu korun, o rok později se číslo přehouplo přes 16 milionů a loni značka pokořila hodnotu zhruba 35 milionů korun. Výrobní prostory přestaly stačit a v současné době tak musí některé zakázky odmítat. Společnost vyrábí dětské oblečení, látkové plenky a věnuje se i prodeji autorských designových látek. V loňském roce navíc rozjela projekt Unuo Play, jehož cílem je prodávat kvalitní dřevěné a vzdělávací hračky. Petra Plemlová by si přála, aby když se řekne Unuo, byla to ta správná firma, jako když se řekne Baťa. Aby zaměstnanci pociťovali hrdost, že jsou součástí Unuo týmu.

___________________________________________________________________

Partneři soutěže EY Podnikatel roku 2017

Oficiálním vozem soutěže EY Podnikatel roku 2017 je BMW Group Česká republika.
Pro celostátní finalisty soutěže EY Podnikatel roku je připraveno celkem pět nových modelů BMW řady 5. Tato vozidla budou moci finalisté soutěže používat po dobu tří měsíců zdarma.

Partnery soutěže jsou společnosti Raiffeisenbank a Swiss Life Select. Image partnerem projektu je společnost Marco Mirelli. Hlavním spoluorganizátorem je deník MF DNES a iDNES.cz. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, mediálními partnery soutěže jsou měsíčník Forbes a zpravodajský portál INFO.CZ. Soutěž podporují agentura CzechInvest a organizace Ashoka. Soutěž se koná pod záštitou Hospodářské komory České republiky.

_____________________________________________________________________

Porota se při rozhodování řídila mezinárodně platnými pravidly. Mezi hlavní kritéria hodnocení patří strategická orientace, globální dosah a samozřejmě finanční výsledky podniku, které jsou jasným ukazatelem zdraví a růstu firmy. Proces hodnocení je komplexní a zohledňuje kromě ekonomických dat také osobnost soutěžícího a jeho podnikatelský příběh. Porotci se mimo jiné zaměřují i na podnikatelského ducha nominovaného, jeho čestnost a poctivost či mimopodnikatelské aktivity ve společnosti nebo regionu.

Do soutěže EY Podnikatel roku České republiky může být nominován podnikatel – fyzická osoba, vlastník nebo spoluvlastník obchodní společnosti, který má rozhodující vliv na její řízení a který aktivně působí v jejím vedení. Daná společnost musí existovat nejméně dva roky (musí být schopna předložit dvě úplné účetní závěrky) a mít alespoň osm stálých zaměstnanců zaměstnaných na hlavní pracovní poměr. Nominovat nebo poslat tip na podnikatele do soutěže může kdokoliv, tedy třeba také jeho kolega, zákazník, zaměstnanec nebo příbuzný. Nejlepší podnikatel České republiky bude reprezentovat naši zemi na celosvětovém finále soutěže 13. – 17. června 2018 v Monaku a bojovat o titul EY Světový podnikatel roku.

 

EY Technologický podnikatel roku

Do kategorie EY Technologický podnikatel roku může být zařazen jakýkoliv účastník soutěže, jehož společnost technologie vytváří nebo inovativním způsobem využívá. Přihlášky do této kategorie posuzuje odborná porota, která přihlíží k tomu, zda jsou moderní technologie úspěšně integrovány do firemních procesů, zda významnou měrou ovlivňují ekonomickou úspěšnost společnosti a zda má společnost dlouhodobou strategii využívání moderních technologií.

EY Začínající podnikatel roku

Do této kategorie se může přihlásit podnikatel, který k 31. 12. 2017 nedosáhl věku 30 let nebo celková doba jeho podnikatelské činnosti nepřesahuje 5 let (tedy s podnikáním začal po 1. 1. 2012).

EY Společensky prospěšný podnikatel roku

Přihlásit se mohou podnikatelé, kteří v praxi aplikují zásady podnikání tak, aby dosáhli řešení společenských problémů. Podnikání společensky prospěšných podnikatelů je o zavádění praktických, inovativních přístupů zaměřených na podstatné záležitosti, které často zůstávají na okraji zájmu společnosti, a mělo by poskytovat praktickou a životaschopnou alternativu k charitě či státní podpoře v dané oblasti.

Cena České televize - Podnikatelský přínos kultuře a umění

Do soutěže o Cenu České televize za podnikatelský přínos kultuře a umění může být zařazen jakýkoliv účastník soutěže, který podporuje finančně či materiálně projekty, jež jsou součástí kultivace českého veřejného života skrze umění (hudební festivaly, výstavní činnost atp.), ale také projekty zaměřené na veřejný prostor (péče o krajinu, kulturní dědictví, architektura atp). Podpora těchto projektů není předmětem podnikatelské činnosti podnikatele a není realizována za účelem dosažení zisku .

Nejlepší podnikatelský příběh

Hlavní spoluorganizátor soutěže, mediální skupina MAFRA, vyhlašuje od roku 2011 čtenářskou anketu o „Nejlepší podnikatelský příběh“. Redakce MF DNES vybere z účastníků soutěže EY Podnikatel roku osm finalistů, jejichž profily publikuje. Čtenáři iDNES.cz a MF DNES pak svými hlasy zvolí nejlepší podnikatelský příběh uplynulého roku. V letošním ročníku hlasoval historicky nejvyšší počet čtenářů, více než 3 400.

_____________________________________________________________________

Přílohy tiskové zprávy:

1. Složení poroty

2. Profily vítězů a finalistů

3. Regionální vítězové

 

O soutěži EY Podnikatel roku

EY Podnikatel roku je nejprestižnější světová soutěž podnikatelů, která vzdává hold výjimečným osobnostem.

Jejím cílem je ukázat veřejnosti vynikající osobní příklady na poli podnikání, které mohou být vzorem pro mladé, začínající podnikatele. Soutěž EY Podnikatel roku je koncipována jako mezinárodní, proto jsou kritéria, podle nichž jsou posuzováni jednotliví účastníci, v každé zemi srovnatelná. V současné době se jako jediná světově uznávaná soutěž svého druhu pravidelně vyhlašuje téměř v 60 zemích na šesti kontinentech. Podrobnější informace naleznete na www.podnikatelroku.cz

O EY

EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního
a podnikového poradenství. Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry
v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa. Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.

Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited, britská společnost s ručením omezeným garancí, služby klientům neposkytuje. Pro podrobnější informace o naší organizaci navštivte prosím naše webové stránky www.ey.com/CZ.

EY Česká republika

Twitter
Facebook
LinkedIn
YouTube
Instagram

 

Příloha č. 1

Hlavní porota soutěže EY Podnikatel roku 2017 České republiky

vybírá celorepublikového vítěze soutěže, krajské vítěze a EY Začínajícího podnikatele roku

Složení poroty soutěže EY Podnikatel roku 2017

  • Petr Chmela, předseda poroty, TESCOMA, EY Podnikatel roku 2016
  • Zdeněk Pelc, GZ Media, EY Podnikatel roku 2015
  • František Piškanin, HOPI, Podnikatel roku 2012
  • Eduard Kučera, AVAST Software, Podnikatel roku 2009
  • Vladimír Kovář, Unicorn, Podnikatel roku 2008
  • Pavel Juříček, BRANO GROUP, Podnikatel roku 2006
  • Zbyněk Frolík, LINET, Podnikatel roku 2003
  • Petr Šmída, investor, ENERN
  • Tomáš Ventura, zástupce šéfredaktora, iDNES.cz
  • Petr Šimůnek, šéfredaktor, Forbes
  • Michal Půr, šéfredaktor, Info.cz

 

Porota kategorie EY Technologický podnikatel roku 2017

  • Jaroslav Klíma, předseda poroty, TESCAN ORSAY HOLDING, Technologický podnikatel roku 2011
  • Vladimír Velebný, holding CONTIPRO, EY Technologický podnikatel roku 2014
  • Karel Volenec, ELLA-CS, Technologický podnikatel roku 2012
  • Václav Muchna, Y Soft Corporation, Technologický podnikatel roku 2010
  • Josef Suska, HOKAMI CZ, Technologický podnikatel roku 2007
  • Pavel Baudiš, AVAST Software

 

Porota kategorie EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2017

  • Tomáš Masopust, Portus Praha, EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2016
  • Tereza Jurečková, Pragulic – Poznej Prahu jinak!, EY Společensky prospěšná podnikatelka roku 2014
  • Jan Školník, Agentura pro rozvoj Broumovska, EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2013
  • Drahoslava Kabátová, Letohrádek Vendula, Společensky prospěšná podnikatelka roku 2008
  • Jiří Bárta, NADACE VIA

 

Porota Ceny České televize – Podnikatelský přínos kultuře a umění

  • Radana Waldová, Wald press, Cena České televize – Podnikatelský přínos kultuře a umění 2016
  • Petr Dvořák, generální ředitel České televize
  • Aleš Najbrt, kreativní ředitel Studia Najbrt
  • Daniel Bárta, zpěvák, textař a fotograf
  • Jan Školník, majitel HOBRA-Školník, zakladatel Agentury pro rozvoj Broumovska a EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2013

__________________________________________________________________________

Příloha č. 2

Profily vítězů a finalistů

Celonárodní finalisté a vítěz soutěže EY Podnikatel roku 2017 České republiky:

  • Lubomír Stoklásek, AGROSTROJ Pelhřimov a.s. – celonárodní vítěz
  • Martin Hausenblas, ADLER International, a.s.
  • Oliver Dlouhý, Kiwi.com s.r.o. – vítěz kategorie EY Začínající podnikatel roku
  • Stanislav Martinec, KOMA MODULAR s.r.o. 
  • Rudolf Penn, Moravské kovárny, a.s.

 

EY Podnikatel roku 2017 České republiky

EY Podnikatel roku 2017 Kraje Vysočina

Lubomír Stoklásek – AGROSTROJ Pelhřimov, a.s.

Svou profesní kariéru zahájil Lubomír Stoklásek jako projektový inženýr a postupně získal bohaté pracovní a řídící zkušenosti v oblasti investic a výroby.  Podnikat začal v roce 1992 a nyní je majitelem pěti firem. Do Agrostroje Pelhřimov, jedné z nejstarších strojírenských firem v Evropě vyrábějících zemědělskou techniku, zásadně vstoupil v roce 1997, kdy vyhrál výběrové řízení na odkup majoritního podílu. Pod jeho vedením prošla společnost restrukturalizací, obrat se znásobil o stovky procent a firma se stala jedním z předních zaměstnavatelů v regionu Vysočina. Agrostroj Pelhřimov je nejvýznamnějším výrobcem zemědělské techniky v ČR a největším univerzálním kooperantem v Evropě. Výrobní program tvoří vlastní finální stroje, nástrojářská výroba a z více než 90 procent dodávky strojů a montážních celků v rámci kooperací pro významné nadnárodní společnosti, jako jsou Claas, John Deere, Krone, DAF, Scania, Volvo a další. V současnosti firma dodává do 36 závodů po celém světě a export činí 98 %. Skupina Agrostroj zaměstnává okolo 2 600 lidí a v roce 2016 měla obrat 4,62 miliard korun.

 Podle Lubomíra Stokláska jsou kromě vlastního know-how klíčoví především zaměstnanci. Jak říká, technologie si může koupit každý, kdo má peníze. To nejcennější jsou však kvalitní, technicky vzdělaní lidé, kterých je na trhu stále nedostatek. Proto firma dává prostor mladým lidem a své zaměstnance si sama vychovává. Agrostroj tedy investuje i do zaměstnanců. Ti mají k dispozici třeba firemního lékaře či prodejnu regionálních potravin. Stoklásek pro ně buduje sto nadstandardních bytů, při jejichž výstavbě mu záleží také na kvalitě architektury.

Agrostroj je dnes největší firmou svého druhu v Evropě. Stoklásek vidí úspěch ale i jinde. Jeho podnikatelský odkaz spočívá v celoživotním úsilí o zvýšení prestiže českého strojírenství v zahraničí na úroveň, kterou mělo za první republiky. Skvělé výsledky Agrostroje na celosvětových trzích dokazují, že se Stokláskovi jeho záměr daří.

 

Finalista celonárodního kola soutěže EY Podnikatel roku 2017 

EY Podnikatel roku 2017 Ústeckého kraje

Martin Hausenblas –  ADLER International, a.s.

Martin Hausenblas se narodil v Děčíně, celý svůj dospělý život ale zasvětil Ústí nad Labem, kde nyní žije. V roce 2000 se spolužákem Pavlem Neumannem založil svůj nejziskovější byznys – společnost ADLER Czech, která se stala jedním z nejrychleji se rozvíjejících výrobců a dovozců reklamního textilu v České republice a dnes dováží sedm tisíc druhů zboží do 25 evropských zemí. ADLER Czech nabízí kromě reklamního textilu také pracovní oděvy a boty a všechny produkty podléhají přísným kontrolním testům. Společnost se sídlem v Ústí nad Labem nedávno otevřela plně automatizovaný sklad v Ostravě, který má denně k dispozici až 14 milionů kusů zboží.

ADLER Czech roste o 15–30 % ročně a blíží se miliardovému obratu. V Ústeckém kraji i v Ostravě platí za jednoho z významných zaměstnavatelů a zodpovědnost vůči svým zaměstnancům řadí na první příčky svých priorit.

Dlouhodobý zájem o téma udržitelné dopravy Martina Hausenblase přivedl k založení společnosti Liftago, která prostřednictvím mobilní aplikace napřímo propojuje pasažéry s licencovanými taxikáři a díky fixním cenám bojuje proti okrádání klientů. Liftago měsíčně přepraví 120 tisíc lidí a stalo se nejlépe hodnocenou aplikací v Evropě.

Pro Martina Hausenblase je srdeční záležitostí zvelebování regionu a zlepšování kvality života Ústečanů. Do města přivedl v rámci projektu Stages izraelského odborníka na rozvoj talentů Ophera Brayera a společně do škol přináší Brayerův revoluční způsob vzdělávání, který u dětí formou hry násobně zvyšuje rychlost učení a kreativitu. V rámci Stages také zakládá školu pro softwarové inženýry a provozuje co-workingové centrum. Dále působí v městském zastupitelstvu a založil populární facebookovou skupinu I Love Ústí. Zasadil se také o záchranu ústeckého kina Hraničář nebo Činoherního studia.

Martin Hausenblas je podnikatel, ústecký patriot a filantrop. Věří v čisté podnikání a s cílem vrátit do českého byznysu poctivost založil sdružení „Podnikáme bez korupce“, kterému dodnes předsedá. Miluje cestování, plavání, potápění a turistiku. Jeho podnikatelský odkaz spočívá nejen v založení několika úspěšných společností, ale hlavně v podpoře férového podnikání, zlepšování mezilidských vztahů a budování hrdosti a sounáležitosti Ústečanů. Rád by za sebou zanechal Ústí nad Labem jako udržitelné město a dělá všechno pro to, aby se stalo českým Silicon Valley.

 

EY Začínající podnikatel roku 2017

Finalista celonárodního kola soutěže EY Podnikatel roku 2017 České republiky

EY Podnikatel roku 2017 Jihomoravského kraje

Oliver Dlouhý – Kiwi.com s.r.o.

Oliver Dlouhý za svůj první podnikatelský počin označuje prodej borůvek na rakouské hranici ve čtrnácti letech. Dnes je spoluzakladatelem a ředitelem společnosti Kiwi.com (původně Skypicker), jednoho z nejúspěšnějších letenkových vyhledávačů u nás i ve světě. Nápad založit projekt na prodej letenek, který vytváří složité kombinace letů vzájemně nespolupracujících aerolinek, přitom vznikl zcela spontánně. Před několika lety hledal Oliver se svou přítelkyní letenky do Portugalska. Osm tisíc pro ně jako pro studenty bylo hodně, a tak si sami vyhledali kombinaci nízkonákladových letů za dva tisíce korun. A zajímavý byznys model byl na světě.

Z pohledu zákazníka je vše velice jednoduché, ale za několika kliknutími na webu a jednou transakcí stojí náročný a komplexní technologický proces, který funguje ve třech vrstvách. Kiwi.com nejprve musí získat letecká data, což je z hlediska partnerství s aerolinkami velice náročné. Jelikož se data neustále mění, musí mít zároveň v každý okamžik aktuální údaje. Kiwi.com má ve své databázi desítky milionů letů šesti set aerolinek, které aktualizuje v řádu minut. Následuje výpočetní vrstva, kdy musí dojít ke správné kombinaci letů. Jedná se o obrovské objemy dat, které běží na čtyřech stovkách serverů. Jako poslední přichází na řadu prodejní vrstva, tedy získání zákazníků. Téměř 90 % jich na Kiwi.com přichází přes partnery, jako je Skyscanner, kteří nabízí srovnání cen řady prodejců. Pokud se ceny Kiwi umístí na předních místech, zákazník klikne na odkaz, je přesměrován na Kiwi.com a dokončí nákup tam.

Zatímco ostatní firmy pouze prodávají letenky, Kiwi.com hledá ty nejlepší, nejlevnější a nejrychlejší letecké kombinace, a vytváří tak vlastní obsah. Svým zákazníkům navíc poskytuje garanci. Pokud cestující například z důvodu zpoždění předchozího letu nestihnou navazující spoj, firma se o ně postará a na vlastní náklady dopraví do cílové destinace nejbližším volným letem.

Kiwi.com začínalo jako parta vývojářů, kterých má dnes firma mezi 800 zaměstnanci kolem 120. Kromě kreativní části, kam spadá vývoj, business development a marketing, má Kiwi.com přes 500 zaměstnanců v části zákaznické péče, na jejíž kvalitě si Oliver velice zakládá a považuje ji za jednu ze svých konkurenčních výhod. I přes narůstající počet lidí jsou ve firmě jedna velká rodina. Oliver se snaží všechny zaměstnance nadchnout pro svou myšlenku a orientovat je na výsledek, který je pro něj klíčový.

Oliver Dlouhý dokázal mladý start-up během pěti let vytáhnout na firmu s úctyhodným obratem v řádu desítek miliard korun. Kiwi.com denně zpracuje šest tisíc objednávek a mezi jeho zákazníky se řadí i korporátní klientela. Pobočky Kiwi najdete v Brně, v Kyjevě a na Fidži, firma jako taková ale působí po celém světě, s výjimkou Severní Koreje. V budoucnu by Oliver Dlouhý chtěl kromě letenek nabízet také kompletní cestovatelský servis od parkování, taxi přes ubytování až po nabídku restaurací. Jako svůj podnikatelský odkaz by za sebou rád zanechal nejsilnější firmu v tomto oboru na světě. Zároveň by si přál posunout lidstvo kupředu, na čemž se svými kolegy usilovně pracuje.

 

Finalista celonárodního kola soutěže EY Podnikatel roku 2017

EY Podnikatel roku 2017 Zlínského kraje

Stanislav Martinec - KOMA MODULAR s.r.o. 

Stanislav Martinec měl od mládí velký sen – vybudovat jednoho dne továrnu. Už tehdy byl pro něj velkým vzorem Baťa a je to právě jeho busta, kterou najdete v kanceláři zakladatele a majitele vizovické firmy KOMA Modular (KOMA jako zkratka pro Kontejnery Martinec), největšího tuzemského výrobce modulárních staveb. Inspiraci pro své podnikání načerpal v zahraničí, kde byla modularita na vysoké úrovni. U nás se moduly ještě před 10 lety používaly spíše jako stavební buňky a rychlé zázemí. Dnes původně čistě praktická a efektivní modulární výstavba povýšila na architekturu a tahounem této změny je právě Stanislav Martinec, který se stal hlavním popularizátorem modulárních staveb v České republice.

KOMA Modular staví školy, domovy seniorů, komerční budovy i bytové domy. Z vizovické dílny pochází také český pavilon výstavy EXPO 2015 v Miláně, který se zařadil mezi přední technologické stavby a stal se velkým přínosem české architektuře. Moduly z pavilonu jsou dnes zpět ve Vizovicích a slouží v rámci areálu jako administrativní budovy.

Oproti konvenční výstavbě vznikají modulární domy v hale na výrobní lince. Výhodou je rychlost, ekonomická úspora a snadná možnost demontáže a převozu na jiný pozemek. Díky těmto vlastnostem je modulární systém ideálním řešením pro krizové oblasti. A právě pomoc ostatním bere Stanislav Martinec jako své poslání. Každý rok se kromě podpory v regionu věnuje také jednomu většímu humanitárnímu projektu v zahraničí. Patří mezi ně například výstavba základní školy po zemětřesení v Itálii, centrum pro matky s dětmi na Ukrajině nebo modulární domky pro sociálně slabé rodiny na Slovensku.

Největší bohatství podle Stanislava spočívá v lidech, které baví jejich práce. Takových má ve firmě už 300. V KOMA Modular si zakládají především na čestnosti, otevřenosti a informovanosti. Mají vlastní KOMA školu, kde sdílí své znalosti, vize a plány, a nechybí ani nejrůznější odborné kurzy.

Podnikání je podle Stanislava Martince o neustálém hledání síly a energie. V osobním životě mu ji dodává především argentinské tango a závodní cyklistika. Stanislav tvrdí, že firmu je třeba stále posouvat dopředu, i když jsou výsledky v nedohlednu. A ví, o čem mluví, jeho společnost se dvakrát ocitla na pokraji krachu. Tehdy to byla především obrovská podpora manželky Táni, díky které se Stanislavovi podařilo nastavit jasnou strategii a každodenní poctivou a tvrdou prací postupně dostat firmu ze ztráty až k téměř miliardovému obratu v rámci celé skupiny KOMA, kam patří čtyři další sesterské firmy KOMA Rent, KOMA Slovakia, KOMA Space a KOMA Facade.

Za 25 let existence vyrobila KOMA Modular již 60 tisíc modulů, což odpovídá městu velkému třeba jako Stanislavův milovaný Zlín. Stanislav Martinec má ještě mnoho cílů a plánů, na které se těší. Jako svůj podnikatelský odkaz by za sebou chtěl zanechat perfektní a flexibilní modulární stavebnici, která bude pomáhat lidem a sloužit v budoucím flexibilním světě. Zároveň by si přál, aby podnikání ve všech oborech následovalo prvorepublikovou tradici a bylo především čestné.

 

Finalista celonárodního kola soutěže EY Podnikatel roku 2017

Rudolf Penn  –  Moravské kovárny, a.s.

Podnikání má v rodině Rudolfa Penna tradici. Vlastní v Rakousku kovárnu a hned po sametové revoluci se začali v ČR rozhlížet po investici. Od roku 1992 je jejich rodinný podnik PENN Ges.m.b.H. se sídlem v Krems an der Donau v Rakousku vlastníkem 97 % akcií Moravských kováren. Výrobky Moravských kováren jsou určeny z 95 % na export, především do zemí EU, ale i do Brazílie. Orientují se na výrobu zápustkových výkovků z oceli tvářených za tepla pro automobilový a stavební průmysl, drážní techniku či zemědělské a stavební stroje. 

Rudolf Penn sází na šikovné lidi, inovace a investice do nových technologií. Díky tomu se firmě daří držet náskok před konkurencí. Velmi si cení loajality svých lidí a za výhodu považuje i historii firmy, která funguje již 50 let. Činnost Moravských kováren je poměrně dost závislá na velkých zakázkách z automobilového průmyslu, a tak Rudolf Penn nerad vzpomíná na období krize roku 2008, které bylo pro něj zatím nejtěžším obdobím. Krize mu ale paradoxně i pomohla, investoval do automatizace a nyní se mu daří vytvářet stejné a vyšší zisky s menším počtem lidí. Plánem pro nejbližší období je získat zákazníky, kteří se vrací z nejistých trhů Indie a Číny, a pokračovat především ve velkých zakázkách na klíč. Váží si důvěry velkých automobilek, které vědí, že od Moravských kováren mají zaručen stoprocentní servis a kvalitu. 

Kromě firmy se Rudolf Penn věnuje řadě dalších podnikatelských aktivit, které považuje za své koníčky. V Jihlavě vlastní skupinu UDANAX, do které patří Club XANADU, XANADU-Catering, Restaurant Buena-Vista, Pivní Ráj, Hotel Villa EDEN, Hostinec Pod Lípou, BEERJET, XANADU-Taxi, DrinkGAS-Jihlava, In Vino Austria, TicketSPOT, SÁZAVAFEST, FotoBOX Vysočina, LED-Jihlava, a také spediční firmu SGM Vysočina.

Za své nejsilnější podnikatelské stránky považuje to, že je férový člověk, tvrdě pracuje a umí rychle řešit problémové situace. Aby každý člověk v automobilovém průmyslu znal Moravské kovárny nebo jméno Penn a aby obojí symbolizovalo kvalitu, důvěru, flexibilitu a férový přístup k podnikání, to je podnikatelský odkaz, který by Rudolf Penn rád zanechal příštím generacím.

 

EY Technologický podnikatel roku 2017

EY Podnikatel roku 2017 Pardubického kraje

Jaromír Hvížďala a Jan Hvížďala - JHV - ENGINEERING s.r.o.

Když Jaromír Hvížďala v roce 1999 zakládal firmu JHV-Engineering o pěti zaměstnancích, vzal za své motto, že v jednoduchosti je síla, a řídí se jím dodnes. I jeho konstruktéři říkají, že vývoj probíhá pouze do té doby, dokud se ubírají komponenty. Přidávat něco navíc podle nich totiž umí každý. Právě díky víře v jednoduchost, rychlost a stabilitu se z JHV-Engineering stala úspěšná firma zabývající se vývojem a výrobou automatizovaných výrobních a montážních linek, která se s obratem téměř půl miliardy řadí mezi špičku na trhu automatizace nejen v České republice, ale i ve světě.

Linky JHV najdete na čtyřech kontinentech, kromě Evropy je to například Čína, Rusko, Spojené státy nebo Mexiko. Velká část produkce vzniká pro oblast automotive. Vyrábí linky na převodovky, zpětná zrcátka, brzdové systémy i nejrůznější senzory. Ve spotřebním průmyslu se zaměřují na rozměrné zakázky – linka na výrobu garážových vrat má 30x50 metrů a výstupem jsou hotové balíky s vraty. Pro elektroprůmysl staví linky na vypínače, jističe a zásuvky. Nechybí ani medicínský průmysl. Z dílny JHV Engineering pochází první automatická montáž katetrů na světě.

Byznys JHV-Engineering stojí na nejmodernějších technologiích a inovacích, které posouvají výrobu neustále dopředu. Tým více než stovky špičkových vývojových inženýrů dokáže vyřešit i ty nejsložitější problémy a také díky tomu je firma jedničkou v oboru. Jako jedni z prvních začali využívat laserové pájení a svařování a pro manipulaci používají roboty. Na problémy zákazníků se dívají jinak. Zatímco ostatní jen vylepšují stávající řešení, v JHV-Engineering vymýšlejí zcela nové postupy.

Poslední čtyři roky se firmě naplno věnuje i Jaromírův syn Jan, který už jako dítě prohlašoval, že chce být JHV inženýr, a do dění ve firmě se zapojoval už při studiu. Prošel si celým kolečkem od třídění šroubků, montáže, kreslení až k programování robotů a v současné době působí v oddělení business development a řeší návrhy nových zakázek. Jaromír i Jan jsou prý oba tvrdohlaví, ale spolupracuje se jim dobře.

JHV-Engineering má téměř 200 zaměstnanců a razí heslo, že pro šikovné lidi je práce vždycky dost. Firma je uspořádána jako open space, na projektech se pracuje společně a všichni táhnou za jeden provaz. I přes narůstající počet lidí se Jaromír a Jan snaží ve firmě udržovat rodinnou a příjemnou atmosféru. O tom, že se jim to daří, svědčí i nulová fluktuace posledních pěti let.

Jaromír Hvížďala podle svých slov nikdy nechtěl dělat byznys a dodnes je jeho hlavním cílem vyrábět kvalitní stroje. Jako svůj podnikatelský odkaz by za sebou Jaromír a Jan Hvížďalovi chtěli zanechat úspěšnou a inovativní firmu se špičkovým vývojem, která bude i nadále pomáhat lidem řešit problémy a konkurovat nejlepším světovým firmám. Zároveň by si přáli udržet renomé České republiky jakožto země silné v oblasti lehkého průmyslu, k čemuž díky tvrdé práci v JHV-Engineering nepochybně přispívají.

 

EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2017

Vít Ježek - REKOLA Bikesharing s.r.o.

Vítek Ježek je dálkový cyklista a na kole už z Prahy dojel třeba do Kodaně, Paříže nebo Istanbulu. Během svých cest měl možnost poznat, jak funguje půjčování a sdílení jízdních kol (bikesharing) v zahraničí, a rozhodl se stejný koncept vytvořit v Praze. Společně s několika kamarády v roce 2013 nakoupili stará kola, která v Dejvicích svépomocí natřeli na růžovo a začali je rozmísťovat po městě. Díky velkému zájmu se původně volnočasový projekt proměnil v podnikatelskou činnost a dnes již nová jízdní kola vlastní výroby společnosti Rekola Bikesharing s.r.o. najdete v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Kladně a Teplicích. Rekola mají přes 50 tisíc registrovaných uživatelů a v roce 2017 zaznamenali téměř 200 tisíc výpůjček.

Růžová kola v ulicích si zájemce může půjčit jednoduše přes mobilní aplikaci. V té najde mapu stanic, tzv. repointů, najde si nejbližší kolo, z rámu pod sedlem opíše číslo a aplikace mu zobrazí unikátní kombinaci pro odemčení zámku. Po ukončení jízdy cyklista vrátí kolo do repointu, označí jeho polohu v aplikaci a může odejít. Rekola spolupracují s vybranými městskými částmi, a pokud se v blízkosti nenalézá volný repoint, lze kolo zamknout i k lampě nebo zábradlí. Zatímco klasický systém sdílených kol je finančně i časově velice nákladný, projekt Rekola je financován z uživatelských poplatků a nevyžaduje žádnou speciální instalaci. Dá se zprovoznit během pár dní. Kromě pozitivního dopadu na životní prostředí a výrazného odlehčení dopravy ve městech mají Rekola mnoho dalších výhod. Díky GPS systému, který se nabíjí za jízdy, dokáží nejen lokalizovat kola, ale také s bezkonkurenční přesností získávat data o pohybu uživatelů. Ta jsou zásadní pro vedení měst, která na jejich základě rozhodují o stavbě cyklistických opatření a budují cyklistickou infrastrukturu, která následně přivádí do ulic další cyklisty, a města se tak stávají lepší pro všechny obyvatele.

Rekola lidem ukazují, že pohyb po městě není pouze zdraví prospěšný, ale zároveň šetří čas. Městské kolo je totiž pro určité trasy nejrychlejší dopravní prostředek a denně podle odborných výpočtů ušetří kumulativně až 70 hodin. Cyklista si navíc díky bikesharingu mnohem více všímá okolního veřejného prostoru, často pak dává zpětnou vazbu vedení města a v konečném důsledku pomáhá zlepšit podobu svého okolí. Vítek Ježek dále provozuje neziskový spolek Rekola z.s., pod jehož hlavičkou pořádá workshopy pro uživatele i širokou veřejnost na téma bezpečná cyklojízda. Cílem přednášek je odstranit obavu o vlastní bezpečnost při pohybu ve městě. Zároveň v rámci spolku dává nový život starým kolům, a podílí se tak na recyklaci a udržitelnosti.

Cílem projektu Rekola není zakázat auta. Poukazuje pouze na to, že pro určitý typ cesty je nejvhodnější použít právě kolo. S Rekoly Vítek Ježek cílí především na menší města, která by si klasický systém nemohla dovolit, a posunuje společnost k zahraniční expanzi. V kontextu České republiky se jedná o zcela novou a unikátní službu, na kterou si předtím nikdo netroufl. Rekola mění podobu současné dopravy, veřejného prostoru a vnímání lidí. K cyklojízdě Vítek inspiruje i ty, kteří na kole neseděli třeba deset let. V budoucnu by si kromě zahraniční expanze přál Rekola ještě více propojit s oblastí ochrany životního prostředí. Jeho dalším velkým plánem je elektrický bikesharing, na jehož spuštění rekoláci již intenzivně pracují.

 

Cena České televize - Podnikatelský přínos kultuře a umění 2017

Josef Kouřil - WIKY, spol. s r. o.

Po revoluci sedl do škodovky a vyrazil do západní Evropy. Toto rozhodnutí Josefu Kouřilovi z Kyjova změnilo celý život. Pracoval jako ekonomický náměstek, ale cítil, že to není ono. V Nizozemsku potkal svého budoucího obchodního partnera a založil s ním firmu Wiky (z počátečních písmen měst Winschoten a Kyjov, kde zakladatelé firmy sídlí) zaměřenou na prodej hraček. Těch dodnes prodali za 8 miliard korun a roční obrat firmy se pohybuje kolem půl miliardy. Dnes již 100% česká firma nabízí hračky pro děti od narození až do 15 let.  V pomyslném pozadí úspěchů Josefa Kouřila stojí jeho žena Zdenka. Vzájemná soudržnost a tvrdá práce doplněná o Josefův skvělý odhad je dovedla do situace, která jim v posledních deseti letech umožňuje investovat do kulturních aktivit, které je naplňují. Patří mezi ně řada významných projektů převážně v oblasti Hodonínska.

Když bylo Josefovi sedm let, posteskl si své babičce, že se mu na nedělní mši nechce chodit pěšky až do Kyjova. Ta mu tehdy odvětila, že by musel postavit kostel přímo v rodných Bukovanech. Mladý Josef tehdy babičce slíbil, že kostel jednou postaví. O 56 let později se rozhodl, že slib splní. V centru Bukovan vybudoval první kapli v téměř osmisetleté historii obce a v roce 2013 ji nechal zasvětit Janu Pavlu II. Jedná se o reprezentativní stavbu moderního charakteru naplňující hlavní myšlenku – setkávání lidí v modlitbě a rozjímání. Výstavbu kaple Josef Kouřil završil umístěním bronzové sochy Jana Pavla II. v nadživotní velikosti. Socha byla slavnostně odhalena v roce 2017.

Dalším a pravděpodobně nejznámějším projektem Josefa Kouřila je Bukovanský mlýn. Josef vždy miloval holandské větrné mlýny a rozhodl se jeden postavit právě v Bukovanech. Dnes v areálu kolem mlýna najdete mlynářský statek se sklípkem, hotelem a restaurací. Třípatrová budova mlýna ukrývá malou expozici muzea slovácké vesnice 19. století a také galerii, kde jsou pravidelně pořádány výstavy zejména jihomoravských umělců.

V loňském roce se Josef Kouřil zasadil o vybudování pietního místa ve Svatobořicích na Hodonínsku. Muzeum a památník obětem nacistického režimu zde připomínají bývalý internační tábor z let 1914–1949. Pomník tvořený ocelovými pláty, které představují vězně internačního tábora vzpínající ruce do tvaru srdce ve víře v záchranu svých životů, nesou jasný vzkaz všem návštěvníkům muzea. Nápad i financování projektu náleží stejně jako v případě kaple a mlýna právě Josefu Kouřilovi.

Aktuálním významným kulturním počinem Josefa Kouřila je projekt Cesta českých panovníků v Bukovanech. Spočívá ve vysazení aleje 220 sedmiletých lip, do které bude postupně instalováno 79 soch českých panovníků, mezi nimi bude například praotec Čech, kněžna Libuše a panovníci z rodu Přemyslovců, Lucemburků a Jagellonců. Na sázení stromů se na podzim loňského roku podíleli občané Bukovan i okolních obcí, kteří mohli strom věnovat blízké osobě, a vyjádřit tak poděkování a úctu svým předkům. Jedná se o unikátní kulturní projekt, který v České republice nemá obdoby.

Podle Josefa Kouřila by se měl každý úspěšný podnikatel zajímat o společnost a pomáhat. Považuje to dokonce za svou morální povinnost. Na své aktivity je právem hrdý, ale nikdy netoužil po výhradních zásluhách. Svým zapálením pro věc dokáže nadchnout mnoho lidí a stmelovat společnost, a to je pro něj klíčové. Díky skvělým nápadům, obrovskému nadšení a za využití vlastních finančních prostředků zcela nezištně vytváří projekty, které se stávají kulturním bohatstvím celého regionu. Jeho počiny bezesporu zanechávají významný a trvalý dopad ve společnosti a jsou hodnotným přínosem pro současnou i budoucí generaci.

 

Cena čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh 2017

Petra Plemlová - unuodesign s.r.o.

Provoz podniku spojila Petra Plemlová s podporou žen, které jsou v těžké životní situaci. I na počátku její kariéry totiž stojí nelehké období, během něhož přišla téměř o všechno. Dvaatřicetiletá Petra vytvořila v Táboře populární firmu unuodesign, která vyrábí dětské oblečení nebo látkové plenky.

Do jihočeského Tábora se Petra Plemlová přesunula před několika lety, což považuje za jedno z nejlepších rozhodnutí. Našla zde dostatek pracovní síly, která je navíc velmi loajální, a v nejbližší době bude zaměstnávat zhruba padesát lidí.

„Jsme vstřícný zaměstnavatel právě vůči maminkám. Zaměstnáváme je a počítáme se vším, co to obnáší. Přistupujeme k zaměstnancům jinak. Mají hodiny angličtiny, dáváme sick day, maminky mají možnost pracovat z domova a snažíme se přizpůsobit tak, abychom jim mohli vyjít vstříc,“ popisuje Plemlová. Její nadace zároveň sbírá použité zboží, které následně míří k matkám samoživitelkám v nelehké situaci, jež tak mohou ušetřit velkou část výdajů. Sama ví, o čem mluví, protože si v minulosti prošla nelehkou zkušeností. Šít začala doma a slavila úspěch. Později dokonce zjistila, že by ji činnost mohla živit. Ale pak její manžel psychicky onemocněl a jednoho dne zničil byt i veškeré podnikání. Petra Plemlová tak musela začít znovu od začátku.

I díky zákaznicím se jí to podařilo. Před třemi roky byl obrat její firmy 7,5 milionu korun, o rok později se číslo přehouplo přes 16 milionů a loni značka pokořila hodnotu zhruba 35 milionů korun. Výrobní prostory přestaly stačit a v současné době tak musí některé zakázky odmítat.

Společnost vyrábí dětské oblečení, látkové plenky a věnuje se i prodeji autorských designových látek. V loňském roce navíc rozjela projekt Unuo Play, jehož cílem je prodávat kvalitní dřevěné a vzdělávací hračky.

Petra Plemlová by si přála, aby když se řekne Unuo, byla to ta správná firma, jako když se řekne Baťa. Aby zaměstnanci pociťovali hrdost, že jsou součástí Unuo týmu.

  ________________________________________________________________

Příloha č. 3   

Regionální vítězové

EY Podnikatel roku 2017 hlavního města Prahy:

Simona Kijonková, Zásilkovna s.r.o.

 

EY Podnikatel roku 2017 Jihočeského kraje:

Mario Vlček, MOIRA CZ, a.s.               

 

EY Podnikatel roku 2017 Jihomoravského kraje (profil viz výše) :

Oliver Dlouhý, Kiwi.com s.r.o.

 

EY Podnikatel roku 2017 Kraje Vysočina (profil viz výše):

Lubomír Stoklásek, AGROSTROJ Pelhřimov, a.s.

 

EY Podnikatel roku 2017 Moravskoslezského kraje:

Bohumír Blachut a Erich Stavař, ISOTRA a.s.

 

EY Podnikatel roku 2017 Olomouckého kraje:

Jiří Žák, FARMAK, a. s.

 

EY Podnikatel roku 2017 Pardubického kraje (profil viz výše):

Jaromír Hvížďala a Jan Hvížďala, JHV - ENGINEERING s.r.o.       

 

EY Podnikatel roku 2017 Středočeského kraje:

Alexandra Kala, PROFIMED s.r.o.    

           

EY Podnikatel roku 2017 Ústeckého kraje (profil viz výše):

Martin Hausenblas, ADLER International, a.s.

 

EY Podnikatel roku 2017 Zlínského kraje (profil viz výše):

Stanislav Martinec, KOMA MODULAR s.r.o. 

__________________________________________________________________

Profily:

 

EY Podnikatel roku 2017 hlavního města Prahy

Simona Kijonková, Zásilkovna s.r.o.

 

Simona Kijonková je podle svých slov vizionář, který hledí do budoucnosti. Když ale ve svých 14 letech začala poprvé snít o podnikání, asi těžko by ji napadlo, že v roce 2010 založí Zásilkovnu, úspěšnou českou přepravní společnost poskytující komplexní logistické služby pro internetové obchody. Počítače a technologie Simonu lákaly už od mládí. Její talent se poprvé naplno projevil, když ještě jako sanitářka pomohla staniční sestře s nastavením systému. Rychle se zapsala jako odbornice a začala vyřizovat objednávky pro celou nemocnici. V roce 2009 díky předchozím zkušenostem s IT a logistickými platformami objevila díru na přepravním trhu. Zjistila, že firmy poptávají služby, které logistický trh tehdy neposkytoval. A tak o rok později vznikla Zásilkovna.

Simona jako první přišla s franšízingem v logistice a podařilo se jí propojit menší i větší podnikatele ze všech regionů s online prostředím. Pomocí speciální technologie integrovala Zásilkovnu do více než 18 tisíc internetových obchodů a celý proces přepravy objednávek výrazně zjednodušila. A to jak pro samotné podnikatele, tak pro koncového zákazníka. Ten si může svůj balíček vyzvednout často již druhý den od objednání, což umožňuje největší síť celkem 1 400 výdejních míst po celé republice. Zásilkovna má navíc deset dep, vlastní vozový park a jejich systémem se jezdí inspirovat i ze zahraničí. Zásilkovnu najdete také v Německu, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku a na Slovensku, do deseti dalších zemí exportuje. Tým 400 zaměstnanců Zásilkovny funguje na principu vzájemné pomoci a sdílení zkušeností, nechybí ani pravidelná školení nebo jazykové kurzy.

Simona si během sedmi let podnikání pořídila celkem šest firem a tři děti. Rodina pro ni ale byla vždy základ a doma nechává počítač zásadně vypnutý. Z rostoucího start-upu vytvořila firmu, jejíž obrat meziročně narůstá o 100 %. Jejím cílem je rozšířit Zásilkovnu do celé Evropy, na letošek už mají naplánované Španělsko a Francii. I přes veškerý úspěch se Simona Kijonková k podnikání staví se stejnou pokorou, se kterou v mládí vzhlížela k ostatním podnikatelům. Jako podnikatelský odkaz by za sebou ráda zanechala nejen úspěšnou a prosperující firmu zaměstnávající stovky lidí. Jejím snem je zároveň vybudovat lepší povědomí o českých podnikatelích ve světě.

EY Podnikatel roku 2017 Jihočeského kraje

Mario Vlček, MOIRA CZ, a.s.                         

„Hlavou, srdcem a rukama“. Motto, které si zakladatel a výrobce funkčního prádla Moira CZ a.s. Mario Vlček vybral, provází jeho podnikání od začátku. Když v roce 1990 firmu zakládal, měl v hlavě jasno, proč a jak podnikat. Ve složitých prvních letech firmu budoval vlastníma rukama. A o tom, že je dnes Moira úspěšnou značkou na vysoce konkurenčním trhu, rozhodla určitě i skutečnost, že Vlček do všeho dává srdce. Jeho společnost se dnes věnuje nejen vývoji a výrobě. Prostřednictvím vlastních prodejen s funkčním prádlem do různých klimatických podmínek dosáhla v roce 2016 obratu ve výši 86,3 milionů korun.

Mario Vlček při rozjezdu podnikání zužitkoval veškeré dovednosti a zkušenosti, které v průběhu velice aktivního života plného sportu a cestování získal. Jeho firma byla zpočátku „one-man-show“. Výrobu zajistil pomocí odepsané technologie, kterou kupoval za cenu železa, veškeré know-how v dílně bylo vlastní. Musel se obejít i bez obchodních sítí a své již tehdy důmyslně propracované výrobky prodával tam, kde je vyráběl. Sám bydlel ve skladu, pracoval osmnáct hodin denně, sedm dní v týdnu. Veškeré výnosy investoval do výzkumu a osm let žil s vědomím, že pokud udělá chybu, jeho firma nebude mít z čeho přežít a skončí. Dodnes mají prý ve firmě z té kritické doby efektivitu v krvi. Neustále se snaží snižovat náklady a úspory dále investovat do rozvoje produktů a firmy.

V prodeji se soustřeďuje na český trh, přičemž se víc a víc posouvá k maloobchodu, který dnes tvoří dvě třetiny obratu. Výrobky se podle Vlčka musejí stát pro zákazníka návykovými, má si jeden kus koupit a po čase se vrátit pro další. Tato marketingová strategie ostatně vychází ze samotné technologie prádla, které prý pomocí mírně negativního elektrostatického náboje vyvolává příjemné pocity na pokožce a pozitivně působí na celé tělo a psychiku.

Co se týče vize pro budoucnost, vidí Vlček svou firmu jako cedr přichycený už tisíc let na skále: má dlouhé kořeny, ošlehanou tvář a dřevo tak houževnaté, že větev neukroutíte. Zaměstnávat lidi považuje za dar a přebytky, které se firmě podaří vytvořit, je třeba rozpouštět mezi potřebné. Vlček se snaží kultivovat prostor, ve kterém žijeme. V současné době chce oživit centrum Strakonic, kde Moira zakoupila areál bývalé textilky a plánuje jej proměnit v byty, kanceláře, dílny či divadla.

V osobním životě se Vlček nyní opět po dlouhé době vrátil k závodům na motocyklech. Stejně jako v podnikání mu i tam soupeři nedarují ani metr či setinu.

Vlček si přeje, aby Moira za všech okolností obstála a byla synonymem pro spolehlivost. Aby přežila do příštích generací, kdy ji budou řídit jeho děti či prozíraví manažeři. A hlavně, aby i nadále pomáhala lidem v těžkých životních situacích.

EY Podnikatel roku 2017 Moravskoslezského kraje

Bohumír Blachut a Erich Stavař, ISOTRA a.s.

Dlouholeté kamarády a dnes i švagry Bohumíra Blachuta a Ericha Stavaře lákala technika a obchod už od vysokoškolských studií. Když v 90. letech přišla možnost soukromého podnikání, neváhali ani minutu a chopili se příležitosti. Nejprve kývli na nabídku montovat silikonová těsnění do oken a dveří rodinných domů. Tam se poprvé setkali s poptávkou po žaluziích, na které se tehdy čekalo klidně dva roky, a bylo jasno. S nulovým kapitálem, ale zato s chutí něco vytvořit tak v roce 1992 v moravskoslezských Bolaticích vznikla ISOTRA (z anglického isolation + trade, izolace + obchod). Byla to skromnost majitelů, jejich každodenní tvrdá práce a obrovská touha něco dokázat, která firmu posunula z garáže až do opavské fabriky s plochou přes 50 tisíc metrů čtverečních. Dnes se ISOTRA řadí mezi přední a největší výrobce stínicí techniky u nás i ve světě.

Od počátku nabral Bohumírův a Erichův byznys nevídané obrátky. Zásadní byl rok 2000, kdy začali vyrábět řetízkové žaluzie, na danou dobu velkou novinku. Dnes najdete v portfoliu ISOTRY kromě interiérových a exteriérových žaluzií také látkové rolety, solární žaluzie, japonské stěny, sítě proti hmyzu nebo markýzy. Celosvětově jako jediní v oboru nabízí komplexní služby – umí vyvinout výrobek a komponenty, navrhnout design, zařídit testování, certifikaci a dodat kompletní technologii. ISOTRA disponuje vlastním vývojovým pracovištěm, projekční kanceláří, moderní nástrojárnou i rozsáhlými výrobními provozy.

Pravidelně vystavují na oborových veletrzích a jsou držiteli několika prestižních ocenění, včetně mezinárodně uznávaného hodnocení Top Rating za kvalitu a důvěryhodnost nebo třetího místa v ocenění Českých lídrů Moravskoslezského kraje. Na svém kontě mají 16 užitných vzorů a 6 patentových vynálezů. Výrobky ISOTRY najdete kromě soukromých domů i v administrativních komplexech a dodávají také stavebním firmám, jako SKANSKA či STRABAG. ISOTRU znají ve více než 40 zemích světa. Kromě Evropy se jim daří například v Japonsku nebo Austrálii.

ISOTRA je rodinná firma. V začátcích pomáhali synům oba otcové, Bohumírova manželka Lýdie Blachutová zastává pozici finanční ředitelky a do chodu firmy se dobrovolně zapojují i děti. ISOTRA zaměstnává téměř 500 lidí, se kterými udržuje srdečné vztahy. Nabízí pravidelná školení a každému dává šanci vyrůst. V ISOTŘE se rádi věnují sportu, mají vlastní hokejový klub, kuželkový tým a pořádají oblíbené tenisové turnaje.

Bob to nerad slyší, ale podle své manželky je Stevem Jobsem v žaluziích, má prý čich na nové trendy. Do budoucna mají v ISOTŘE velké plány. Letošní obrat 750 milionů plánují do tří let vytáhnout na miliardu. Velkou pozornost i investice věnují inovacím, cizí jim nejsou 3D technologie a připravují projekty na robotizaci vybraných pracovišť. Jako svůj podnikatelský odkaz za sebou chtějí zanechat celosvětově známou, ale ryze českou a poctivě vybudovanou nejmodernější a nejvýkonnější firmu se stínicí technikou.

EY Podnikatel roku 2017 Olomouckého kraje

Jiří Žák, FARMAK, a. s.       

Jiří Žák tvrdí, že nikdy nechtěl být generálním ředitelem. Dnes však olomoucký FARMAK vede již více než dvacet let. Jeho společnost vyvíjí a vyrábí léčivé látky, které již nejsou patentově chráněné, takzvaná generika. Nejedná se však o pouhé „kopie“ léků. Výrobce generik musí ze zákona najít způsob, jak stejnou látku vyrobit odlišnou syntetickou cestou.

Historie společnosti sahá zpět do první republiky, poslední kapitola v jejích dějinách se začala psát v polovině devadesátých let minulého století. Jiří Žák stál tehdy jako ředitel v čele státního farmaceutického podniku s 900 zaměstnanci, a to v době, kdy v důsledku ekonomické transformace výroba padala a zaměstnanci odcházeli. Nechtěl tomu přihlížet a spolu s kolegy firmu v rámci privatizace koupil. FARMAK od té doby ustál několik zkoušek, od výrobních problémů až po stoletou vodu, a Jiří Žák postupně proměnil státní podnik v rodinnou firmu s ročním obratem 600 milionů korun.

I dnes FARMAK čelí jedné výzvě za druhou, v čele s konkurencí z Indie a Číny. Klíčovou roli v jeho rozvoji hraje výzkum a navyšování výrobních kapacit, do nichž firma ročně investuje zhruba 30–50 milionů korun. Nezbytná je rovněž diverzifikace výrobního programu a uzavírání strategických spojenectví. Svět je, jak říká Jiří Žák, globalizovaný a sám voják v poli nic nevybojuje.

Adaptace na trh a konkurenční boj je nekonečný proces. Jiří Žák se od otce naučil, že podnikání je vždy riziko a s tím je třeba počítat. Je také přesvědčen, že bohatství firmy je v lidech. Benefity a akce pro zaměstnance, jako třeba fotbalové turnaje a dětské dny, jsou samozřejmostí. FARMAK buduje Jiří Žák coby rodinnou firmu a důsledně dbá na sdílení hodnot mezi vedením společnosti a jejími zaměstnanci. Za klíčové hodnoty považuje odbornost, loajalitu a odpovědný přístup ke zdraví, bezpečnosti a životnímu prostředí. FARMAK se může chlubit hned několika oceněními, od Ceny udržitelného rozvoje, udělované Svazem chemického průmyslu, po značku „Responsible Care“, kterou FARMAK obhájil již poosmé.

K životnímu prostředí měl Jiří Žák ostatně vždy velice blízko. Od dětství pracoval v sadech svého strýce, s otcem mleli sušené hrušky. Později pěstoval růže. Dnes jich v areálu firmy najdete pět set keřů a o víkendu můžete klidně spatřit Jiřího Žáka, jak sází švestky nebo seká trávu. Své nástupce vidí v dceři a vnučce, přeje si, aby FARMAK zůstal rodinnou firmou.

EY Podnikatel roku 2017 Středočeského kraje

Alexandra Kala, PROFIMED s.r.o. 

Alexandra Kala si dodnes přesně vzpomíná na první produkt, který do České republiky před dvaceti lety v rámci své firmy Profimed dostala. Byla to chlupatá zubní párátka značky Paro. Nápad založit firmu přinášející na český trh nejmodernější pomůcky ústní hygieny značek z celého světa vznikl vcelku spontánně. Alexandřin přítel a nynější manžel Václav, který vyrůstal ve Švýcarsku, si díky své profesi zubního lékaře všiml velkého rozdílu mezi Českem a Švýcarskem v úrovni péče o ústní hygienu. A nápad byl na světě.

Jednadvacetiletá Alexandra začala podnikat od nuly. Objížděla zubní semináře, kongresy a veletrhy a u malého stánku představovala produkty stomatologům. Těm se nápad zalíbil a Alexandra začala odesílat první objednávky do zubních ordinací. Jak se zvětšovala klientela, rozšiřoval Profimed i nabídku produktů. Jako první například nabídl sonické kartáčky z USA. Dnes je Profimed zavedená firma se sítí 17 vlastních prodejen po celé České republice a nabízí celkem dva tisíce druhů zboží, za kterým si stoprocentně stojí. V Profimedu totiž najdete pouze výrobky akceptované odborníky. Součástí sortimentu je dnes navíc také kosmetika a vše lze zakoupit online. Výrobky společnost dodává kromě zubních ordinací a lékáren také do široké sítě drogerií a supermarketů, jako Teta, DM drogerie nebo Albert.

Profimed jako jediný na světě využívá unikátní koncept – v obchodech pracují pouze pečlivě vyškolení pracovníci, kteří kromě produktů nabízí i odborné poradenství v oblasti prevence a péče o ústní hygienu. Profimed spolupracuje s univerzitami a zdravotními pojišťovnami, nabízí preventivní programy v mateřských školách a kontinuální vzdělávání odborné veřejnosti. Firma stále roste, a zvyšuje se tak i počet zaměstnanců, brzy jich bude přes devadesát. Základem firemní kultury je pro Alexandru vzájemná pomoc. Každý, kdo něčím vyniká, má za úkol sepsat na danou činnost manuál pro ostatní. Zaměstnancům nechybí ani odborná školení od špičkových profesionálů z oboru.

Alexandřiným snem je dále rozšiřovat Profimed na Slovensku, v Polsku a Maďarsku – tedy na trzích, kde už nyní působí. Dál se s byznysem nechystá, 60 milionů lidí ze střední Evropy jí stačí. Podnikatelský odkaz Alexandry Kala a jejího byznysu spočívá ve výrazném zvýšení povědomí, dostupnosti a úrovně ústní hygieny. V budoucnu by si za sebou také přála zanechat umění skloubit tvrdou práci s dostatkem času na rodinu a soukromý život.

 

 

Zpět na seznam