Novinky
Tiskové zprávy

EY Světovým podnikatelem roku 2022 se stal Gaston Taratuta z Argentiny

Vítězem letošního světového finále soutěže EY Podnikatel roku byl na slavnostním ceremoniálu v monackém Salle des Étoiles vyhlášen Gaston Taratuta, zakladatel a generální ředitel argentinské společnosti Aleph Group, Inc.
  • Českou republiku reprezentoval Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik Group 
  • Cenu EY za celospolečensky přínosné podnikání letos získala módní ikona Stella McCartney
  • V roce 2022 vyhlašuje EY v České republice 23. ročník této soutěže

 

Monako, 9. června 2022 – Vítězem letošního světového finále soutěže EY Podnikatel roku byl na slavnostním ceremoniálu v monackém Salle des Étoiles vyhlášen Gaston Taratuta, zakladatel a generální ředitel argentinské společnosti Aleph Group, Inc. Soutěže se zúčastnilo více než 350 podnikatelů, Gaston Taratuta byl vybrán z 50 národních vítězů ze 41 zemí a regionů, kteří se v Monaku utkali. Ve 22leté historii této mezinárodní soutěže je to teprve druhý Jihoameričan, který tento prestižní titul získal. Na akci oslavující podnikání, která se po dvou virtuálních ceremoniálech mohla znovu vrátit do Monaka, zazněly rozmanité hlasy a názory. K předsedovi správní rady a generálnímu řediteli EY Carminu Di Sibiovi se na pódiu připojil mimo jiné zvláštní host, frontman skupiny U2 Bono, aby promluvil o lidech, místech a možnostech, které formovaly jeho život, a o významu spolupráce ve své práci.

Devětačtyřicetiletý Taratuta založil svou společnost Internet Media Services (IMS) v roce 2005 s cílem posílit digitální ekosystém v rodné Argentině a přispět k růstu globálního technologického průmyslu v celém regionu. Později ke své společnosti připojil řadu strategických akvizic a vytvořil Aleph Group, Inc., významnou globální reklamní holdingovou společnost působící na 90 trzích čtyř kontinentů. V loňském roce Aleph Group, která má přes tisícovku zaměstnanců, vykázala čisté provozní výnosy ve výši 131 milionů USD a zisk po zdanění ve výši 26 milionů USD.
Letošní držitelkou ceny EY za celospolečensky přínosné podnikání je Stella McCartney

Během dvoudenních oslav EY rovněž udělila cenu za celospolečensky přínosné podnikání. Její historicky druhou laureátkou se stala britská módní návrhářka Stella McCartney, CBE. Toto ocenění je uznáním jejího celoživotního úsilí o udržitelnost a inovace v oblasti módního designu a i práce její neziskové organizace Stella McCartney Cares. Cílem této charitativní platformy je vytvářet pozitivní změny v módním průmyslu a ve světě obecně tím, že inspiruje ostatní k zavádění udržitelných postupů.

Carmine Di Sibio, předseda správní rady a generální ředitel EY Global, říká: „Jsem velmi rád, že jsme se po dvou letech mohli vrátit do Monaka a osobně se setkat s tolika úžasnými podnikateli. A je mi potěšením, že mohu ocenit letošního vítěze soutěže EY Světový podnikatel roku Gastona Taratutu. Gaston je ztělesněním těch nejlepších podnikatelských schopností, nechybí mu vášeň, vůdčí schopnosti ani houževnatost. Jsem přesvědčen, že letošní titul je v dobrých rukou.“

Di Sibio dodal: „Je mi také ctí, že mohu vyzdvihnout důležitou práci, kterou podnikatelské špičky dělají v oblasti udržitelnosti. Letošní vítězka ceny EY za celospolečensky přínosné podnikání Stella McCartneyová se skutečně výrazně zasazuje o to, aby další generace směřovala k udržitelnější budoucnosti. Gratuluji oběma laureátům k dnešnímu ocenění.“


Gaston Taratuta, EY Světový podnikatel roku 2022 a Carmine Di Sibio, předseda správní rady a globální CEO společnosti EY


Gaston Taratuta, zakladatel a generální ředitel Aleph Group, říká: „Být podnikatelem znamená víc než jen vybudovat úspěšný podnik. Je to o vytváření a využívání příležitostí tam, kde takové příležitosti buď vůbec neexistují, nebo minimálně nejsou snadno dosažitelné. Jen málokteré odvětví zažilo za posledních dvacet let takový rozmach jako digitální reklama. A právě proto se s takovým nadšením věnuju její budoucnosti. Každý den je pro mě příležitostí využít novou velkou myšlenku, která podnítí rozvoj tohoto oboru a posune hranice našich možností. Klíčovým předpokladem každého úspěchu je obklopit se těmi správnými lidmi. Toto ocenění je proto především dokladem o mém úžasném týmu, včetně mého výjimečného přítele a obchodního partnera Ignacia Vidagurena. Je mi velkou ctí, že jsem se stal EY Světovým podnikatelem roku 2022, a doufám, že budu moci toto ocenění využít ve prospěch budoucích podnikatelů.“

“Světové finále soutěže EY Podnikatel roku je výjimečnou událostí, během které se setkávají ti nejlepší z celého světa. Jsem moc ráda, že Českou republiku reprezentoval Tomáš Čupr a ukázal, že u nás máme skvělé podnikatele. Světovému vítězi moc gratuluji, ale přiznávám, že můj hlas by patřil Tomášovi,” říká Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY Česká republika.

„Jako podnikatelé máme nejenom schopnost, ale i odpovědnost měnit svět k lepšímu. EY Světový podnikatel roku je oslavou tohoto přístupu a odpovědného podnikání. Jsem poctěn, že jako vítěz v České republice jsem se mohl světového vyhlášení zúčastnit. I když jsem nevyhrál, tak gratuluji vítězi z Argentiny a těším se, že jednou se českého vítěze, nebo ještě lépe vítězky, dočkáme,“ uvádí Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik Group.

„Porota považuje za čest, že může letošní titul udělit Gastonu Taratutovi. Způsobil globální revoluci v digitální reklamě a pomohl mnoha podnikatelům z rozvíjejících se zemí se vstupem na trhy, které pro ně byly dříve nedostupné. Jeho příběh je příběhem vytrvalosti, protože hned na životním startu překonal obrovskou nepřízeň osudu a vystoupal až na vrchol, na kterém je dnes. Během své cesty se soustředil na to, aby s sebou strhl i ostatní, vyrovnával podmínky a otevřel nespočet nových dveří. Má přesně ty vlastnosti, které u Světového podnikatele roku hledáme,“ říká předsedkyně poroty Rosaleen Blair, CBE, zakladatelka a předsedkyně představenstva společnosti AMS.

Stasia Mitchellová, EY Global Entrepreneurship Leader, říká: „Gastonova cesta je založena na inovativním myšlení a ochotě postavit se velkým výzvám ještě většími nápady. Prostřednictvím Aleph Group změnil budoucnost digitální reklamy, díky školicím programům dláždí cestu další generaci a propojuje talentované lidi se značkami. Je dokonalým příkladem neutuchající ctižádosti, která nechybí žádnému ze špičkových podnikatelů, kteří se tu letos sešli. S napětím budu sledovat, jak budou všichni pokračovat v zavádění převratných změn, které přinesou lepší budoucnost.“


Profil světového vítěze
Gaston Taratuta, zakladatel a generální ředitel společnosti Aleph Group

Cesta Gastona Taratuty za podnikatelským úspěchem začala během jeho práce pro největší brazilskou mediální společnost. Měl na starosti mimo jiné propojování brazilských inzerentů se zákazníky ve Spojených státech. Tehdy odhalil mezeru na trhu, která se později stala základem jeho úspěchu. Řada digitálních platforem se totiž příliš soustředila na nejvyspělejší trhy, ale přehlížela potenciál rozvíjejících se ekonomik.

V polovině první dekády nového milénia se proto osamostatnil a založil společnost Internet Media Services (IMS). Ta si dala za cíl posílit zastoupení digitálních platforem na některých doposud přehlížených trzích. Po navázání partnerství se společností Twitter, pro kterou IMS zajišťovala provoz v Latinské Americe, se rozjela spolupráce s dalšími digitálními giganty, jako je Spotify, Waze, LinkedIn nebo Snapchat. 

Během následujícího desetiletí začal Gaston Taratuta s akvizicemi dalších společností, které měly podobný obchodní model jako IMS, aby rozšířil svou působnost na nové trhy. Své základní filozofii ale zůstal věrný. V roce 2021 založil skupinu Aleph Group jako firemní značku, která propojuje digitální platformy s inzerenty z rozvíjejících se zemí. Díky tomu mají všichni spravedlivou a rovnou šanci uspět, včetně společností, které chtějí obstát v ostré konkurenci na globálním digitálním trhu.  

Dnes se Gaston Taratuta a Aleph snaží zpřístupnit digitální reklamu na všech trzích a vytvářejí podmínky pro to, aby i rozvíjející se ekonomiky mohly oslovit globální publikum. Pomáhají firmám i talentovaným jednotlivcům, kteří se potýkají s nekonečnými překážkami bránícími jim ve vstupu na trh, aby se mohli stát součástí jednoho z nejatraktivnějších odvětví na světě.


Profil českého národního vítěze a držitele titulu EY Podnikatel roku 2021 České republiky
Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik Group

Tomáš Čupr, zakladatel společnosti Rohlik Group, který mimo jiné stojí také za úspěšnými firmami Slevomat a Dáme jídlo, poprvé vstoupil na trh potravin už na střední škole. Tehdy spolužákům prodával svačiny včetně svého vlastního vynálezu – ohřátého rohlíku plněného čokoládou. V prodeji potravin Tomáš už tehdy viděl velký potenciál, který se mu potvrdil. Rohlik Group se totiž stal prvním českým jednorožcem, tedy firmou s hodnotou přes miliardu amerických dolarů.

Rohlik Group je online prodejce potravin, který zákazníkům doručuje objednávky do 90 minut. Kromě rychlosti se vyznačuje rozmanitým a unikátním sortimentem. Na Rohliku najdete jak klasické produkty běžně dostupné v supermarketech, ale také vysoce kvalitní potraviny od lokálních dodavatelů, farmářů nebo řezníků. Díky tomu zákazník nákupem neušetří jen jednu cestu do obchodu, ale celý den ve městě. Rohlik navíc pozitivním způsobem ovlivňuje životy farmářů a malých producentů, kteří získávají rychlý distribuční kanál.

Tomáš Čupr od začátku přistupuje k podnikání technologicky, v IT zaměstnává 150 lidí a rozvoj technologií mu velmi pomáhá. V českém online světě potravin Rohlik zaujímá 80% podíl na trhu a jen vloni zaznamenal 60% růst. Kromě toho mohutně expanduje do zahraničí. Dnes ho najdete v Rakousku, Německu a Maďarsku, chystá se do Itálie, Španělska, Francie a Rumunska. Za minulý fiskální rok činil jeho konsolidovaný obrat 335 milionů eur. I přes raketový růst je ale podle Tomáše Čupra podnikání hlavně o lidech, které do firmy nabírá.

Tomáš Čupr razí heslo „nejdřív láska, potom peníze“. Zákazník je pro něj absolutní číslo jedna, extrémně si zakládá na skvělé zákaznické zkušenosti a reálně se zabývá každou zpětnou vazbou. Kromě toho si na začátku stanovil silný cíl být odpovědný. Jeho firma například systematicky podporuje zdravotníky, kterým poskytuje potraviny zdarma. Rohlik také pohotově nabídl svou platformu farmářům, kteří v důsledku protipandemických opatření přišli v předvánočním čase ze dne na den o možnost prodávat své výrobky na vánočních trzích.
Do budoucna má Tomáš jasné plány. Z Rohlik Group chce mít významného panevropského retailera a dostat se do limitu jedné hodiny pro doručení objednávky i ve velkých městech. Zároveň chce inspirovat ostatní a přál by si, aby v jeho stopách šly všechny velké firmy, a zákazník pro ně byl vždy na prvním místě.

 

Top