EY Společensky prospěšný podnikatel roku

Ocenění EY Společensky prospěšný podnikatel roku (dříve Sociálně prospěšný podnikatel roku) uděluje EY v České republice od roku 2006. Přihlásit se mohou podnikatelé, kteří v praxi aplikují zásady podnikání tak, aby dosáhli řešení společenských problémů.


Kvalifikační kritéria

Do soutěže se může přihlásit fyzická osoba, která je:

- společensky prospěšný podnikatel nebo

- zakladatel ziskové nebo neziskové organizace nebo

- vlastník (spoluvlastník) obchodní společnosti,

a současně:

- společnost/organizaci aktivně vede a řídí

- podnikatel a jeho společnost/organizace musí vykázat životaschopnost implementované společensky prospěšné myšlenky a podnikání

- podnikání/činnost organizace k 31. 12. 2020 trvala nejméně 2 roky

Pozn.: Soutěže EY Společensky prospěšný podnikatel roku se nemohou zúčastnit státní zaměstnanci a pracovníci organizací veřejného sektoru, zprostředkujících organizací či nadací, které se snaží vytvořit sociální hodnotu prostřednictvím poskytování finanční a technické podpory komunitám.


Hodnoticí kritéria

Inovativnost:

Implementuje a úspěšně zavádí do praxe nové myšlenky a postupy, které vedou k systematické změně určité společenské problematiky/oblasti společenského života.

Udržitelnost a aplikovatelnost:

Iniciativa podnikatele překročila svůj původní záměr a byla úspěšně realizována v dalších prostředích, ať už v ČR, nebo v zahraničí, a to buď přispěním podnikatele samotného, nebo někoho, kdo dále rozvinul některé z prvků jeho myšlenky

Financování:

Organizace kandidáta musí dosáhnout určitého stupně vlastní finanční soběstačnosti.

Přímý pozitivní společenský vliv:

Podnikatel založil, rozvíjí a dál realizuje svou společensky prospěšnou podnikatelskou myšlenku přímo nebo spolu s těmi, kdo jeho myšlenku podporují. Jeho vliv se projevuje hmatatelnými výsledky a referencemi a je dobře zdokumentován.


Od roku 2006 společnost EY uděluje cenu za společensky prospěšné podnikání. Letošním držitelem titulu EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2021 se stala Kateřina Vacková ze společnosti Loono.

Když studentce medicíny Kateřině Vackové ve 22 letech diagnostikovali rakovinu vaječníků v raném stádiu, bylo to především díky tomu, že uměla dobře a včas naslouchat varovným signálům svého těla. Svou zkušenost sdílela se svými vrstevníky a zjistila, že spousta z nich by nad podobnými příznaky mávla rukou. Proto se v roce 2014 rozhodla založit neziskovou organizaci Loono, která má za cíl naučit veřejnost včas rozpoznat vybraná onemocnění a motivovat ji k preventivním prohlídkám.

Ke Kateřině se postupem času přidávali studenti medicíny, mladí lékaři a profesionálové z dalších oborů. Dnes je Loono respektovaná organizace a jednička na českém trhu v oblasti vzdělávání o zdraví a prevenci. Záštitu nad ní převzala 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy a v řadách špičkových odborníků na nejrůznější oblasti  má své odborné garanty.

Postupem času se Loono rozrostlo do šesti měst – Prahy, Brna, Hradce Králové, Olomouce, Pardubic a Plzně. Pořádá workshopy ve školách, firmách a na festivalech. Dále organizuje panelové diskuse s odborníky, distribuuje edukační materiály do ordinací lékařů, škol a nemocnic a vymýšlí edukační kampaně v médiích. Kromě toho má také široký záběr online, od blogu, sociálních sítí, webinářů až po e-learningy. Loono již na více než 2 000 akcí proškolilo přes 110 000 lidí a skrze online kanály oslovuje stovky tisíc lidí.

První kampaň Loona #prsakoule se zaměřuje na samovyšetření a prevenci onkologických onemocnění prsou a varlat a zasáhla 2,5 milionu lidí po celé ČR. Postupně Loono spustilo také kampaň #zijessrdcem zaměřenou na prevenci kardiovaskulárních onemocnění, následovanou kampaní #doledobry, která se věnuje správné péči o reprodukční zdraví. V neposlední řadě se zaměřuje také na duševní zdraví v kampani #dobrenitro.

Kateřina Vacková za svou práci získala mnoho ocenění včetně umístění v žebříčku Forbes 30pod30. Především ale dokázala přetavit jednu z nejděsivějších životních zkušeností v celonárodní vzdělávací organizaci, která pomáhá zachraňovat životy ostatních. Jak sama říká, je to ale jen začátek. Loono je její celoživotní projekt, ve kterém našla svou životní misi. Do budoucna chce péči o zdraví posouvat ještě více kupředu, spustit vlastní aplikaci a zaměřit se na další témata, jako je cukrovka, péče o zuby, výživa a zdravý pohyb. Přála by si, aby lidé převzali plnou zodpovědnost za své zdraví a aby se zvýšila informovanost a návštěvnost preventivních prohlídek nejen v Česku, ale i v zahraničí.


EY Společensky prospěšný podnikatel roku

Kateřina Vacková Loono | 2021
Tomáš Šebek a Rudolf Ringelhán |  uLékaře.cz  |  2020
Mons. Josef Suchár a Antonín Nekvinda  |  Sdružení Neratov  |  2019
Jakub Knězů  |  Etincelle  |  2018
Vít Ježek  |  REKOLA Bikesharing  |  2017
Tomáš Masopust a Gabriela Štěpánková  |  Portus Praha  |  2016
Markéta Královcová  |  Nadační fond Klíček  |  2015
Tereza Jurečková  |  Pragulic  |  2014
Jan Školník  |  AGENTURA PRO ROZVOJ BROUMOVSKA  |  2013
Robert Schönfeld  |  International SCHOOL OF MUSIC AND FINE ARTS  |  2012
Dolores Czudková  |  ERGON – CHRÁNĚNÁ DÍLNA  |  2011
Pavel Křížek  |  Ochrana fauny ČR  |  2010
Emilie Smrčková  |  POD KŘÍDLY  |  2009
Drahoslava Kabátová  |  LETOHRÁDEK VENDULA  |  2008
Josef Baláž  |  LIGA BRUNTÁL  |  2007
Vojtěch Sedláček  |  AGENTURA PRO VÁS  |  2006