Hlavní spoluorganizátor soutěže, společnost Mafra, vyhlašuje od roku 2011 čtenářskou anketu o „Nejlepší podnikatelský příběh" Redakce MF DNES vybere z přihlášených do soutěže EY Podnikatel roku osm finalistů, jejichž profily publikuje. Čtenáři iDNES.cz a MF DNES pak svými hlasy zvolí nejlepší podnikatelský příběh uplynulého roku. Vítěz ankety bude odtajněn v rámci slavnostního vyhlášení výsledků soutěže EY Podnikatel roku 2019 České republiky na pražském Žofíně.

 


 

Ocenění Cena čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2020  získal Jan Vokurka ze společnosti Kitl s.r.o.

Jako nadějný mladý marketér získal Jan Vokurka v roce 2005 titul Brand Manager České republiky za úspěšné uvedení tyčinky KitKat na lokální trh. Skvěle rozjetá korporátní kariéra ho však nenaplňovala, chtěl budovat něco vlastního. K překvapení svého okolí se proto rozhodl perspektivní místo v mezinárodní firmě opustit a začal přemýšlet, kterým směrem se vydá. Jeho přítelkyně tehdy v průběhu dovolené přišla s nápadem na výrobu léčivého bylinného nápoje. On sám byl nejdřív proti, ale nakonec změnil názor. V roce 2007 tak v rodném Jablonci nad Nisou založil společnost Kitl, kterou pojmenoval po lokálním a mýty opředeném lékaři a alchymistovi z 18. století. Původní záměr byl nechat si nápoje vyrábět externě a aktivně se věnovat obchodování s nimi. Hned první vyrobená várka ale cestou z továrny zkvasila a firma ji musela celou zlikvidovat. Vokurka se proto rozhodl pro stavbu vlastní továrny a kompletní dohled nad celým výrobním procesem.

Dnes firma zaměstnává více než 20 lidí a vyrábí několik desítek druhů ovocných a bylinných nápojů, sirupů, medovin a medicinálních vín. Sirupy Kitl používají pro přípravu limonád restaurace a kavárny po celé republice. Vokurka se zatím primárně soustředí právě na domácí trh, ale sirupy Kitl jsou k dostání například i v Austrálii. Firma ročně roste zhruba o pětinu a tento růst si zachovala i v krizovém roce 2020, kdy se obrat pohyboval na úrovni 80 milionů korun. Vzhledem k situaci sice došlo k obrovskému výpadku ze strany restaurací a dalších podniků, ale Kitl naopak výrazně posílil v oblasti online prodejů. 

Společnost si zakládá na používání těch nejkvalitnějších surovin a co nejšetrnějších výrobních postupů a v rámci vývoje spolupracuje s předními odborníky. Naposledy například ve spolupráci s Výzkumným ústavem rostlinné výroby Praha uvedla na trh světově unikátní růžový sirup, pro jehož výrobu byla vyvinuta a použita zcela nová technologie konzervace silicemi z růžových lístků.

Vokurka je velký jablonecký patriot a dlouhodobě se snaží například o zvelebení oblasti tzv. Kittelovska – uspořádal několik veřejných sbírek, založil zde muzeum, vydává knihy a snaží se oživit ducha tohoto místa. Kromě toho společnost nedávno koupila zchátralý areál Vratislavické kyselky, který se aktuálně snaží obnovit. S minerální vodou má Jan Vokurka do budoucna velké plány. V dalších letech by se zároveň chtěl intenzivně zaměřit na expanzi Kitlu do světa.  


 

Finalisté soutěže o nejlepší podnikatelský příběh:

David Balcar, Amálie Koppová, Optimistic - Chtěli spolu trávit více času, proto se rozhodli pustit společně do podnikání. Zvládli rozjet značku Optimistic, kdysi známou pod názvem Nemléko. K rostlinným mlékům postupně přidávají další produkty a plánují i expanzi do zahraničí
 
Jakub Brandalík, Lightway -  Už více než dvě desítky let se stará o to, aby pomocí speciálních světlovodů přivedl denní světlo i do těch nejtemnějších zákoutí v bytech, továrnách i obchodních centrech. A místo plastu dává na české střechy český křišťál.
 
Lubomír Dvořák, Dvořák-svahové sekačky - Sekačky Spider sekají trávu ve více než padesáti zemích světa. Málokdo tuší, že první prototyp vznikl před necelými dvěma desítkami let na rýsovacím prkně v garáži. Od prvního náčrtku do posledního šroubku stroj vymýšlel Lubomír Dvořák.
 
Martin Kůs, Vuch - Se společníkem Ondřejem Hyršem začínali nejdřív jako klasický e-shop s módou. Pak se ovšem rozhodli zkusit rozjet vlastní značku. Měli jediný cíl - hlavně neprodávat zajetou černou klasiku. Ale barvy a jejich neotřelé kombinace. A zrodil se Vuch.
 
René Müller, Faency Fries - Ostravský podnikatel se před pěti lety prosadil s konceptem smažených hranolek. Při nákupu brambor spoléhá na tuzemské dodavatele, pandemie mu sice snížila tržby, ale nevzdává se. Prodává předsmažené hranolky na doma, otevírá nové pobočky v předělaných námořních kontejnerech.
 
Michal Raudenský, Fly for Fun - Z dětského modelaření se stal nejprve letecký koníček a nakonec i podnikatelský plán. Dnes Michal Raudenský vlastní jednu z nejlepších leteckých škol v Česku. Firmu provozuje se svou ženou Ivou, s níž se seznámil, jak jinak, přes létání.
 
Ruslan Skopal, DaniDarx - Firma vznikla jako projekt dvou vysokoškolských studentů. Oba věděli, že chtějí podnikat a být nezávislí. S kapitálem čtrnáct tisíc rozjeli svůj byznys s pánským spodním prádlem a v roce 2012 pak koupili e-shop Trenýrkárna.cz. Dnes produkují z větší části české výrobky, mezi nejznámější patří Styx.
 
Jan Vokurka, Kitl - Naučil Čechy pít domácí limonádu a jíst Kit Kat. Navzdory úspěchům opustil Jan Vokurka po pár měsících korporátní prostředí a založil si vlastní firmu. Zakládá si na regionálním charakteru a prosadil se s bylinnými likéry a sirupy.
 

Držitelé ceny čtenářů MF DNES a iDNES.cz o „Nejlepší podnikatelský příběh"

2020: Jan Vokurka, Kitl s.r.o.
2019: Václav Staněk, Vasky trade s.r.o.
2018: Jan Kokáš a Ondřej Koneš, WO club
2017: Petra Plemlová, unuodesign s.r.o.
2016: Jaroslav a Martina Kotasovi, Bezlepík s.r.o.
2015: Pavel Baloun, BANES
2014: Vladimír Olmr, SOPO
2013: Karel Nikl, Karel NIKL
2012: Helena Bednářová, Centrin CZ
2011: Jaroslav Zeman, DETOA Albrechtice
2010: Jindřich Fikar, Čokoládovny Fikar