Hlavní spoluorganizátor soutěže, společnost Mafra, vyhlašuje od roku 2011 čtenářskou anketu o „Nejlepší podnikatelský příběh" Redakce MF DNES vybere z přihlášených do soutěže EY Podnikatel roku osm finalistů, jejichž profily publikuje. Čtenáři iDNES.cz a MF DNES pak svými hlasy zvolí nejlepší podnikatelský příběh uplynulého roku. Vítěz ankety je vždy vyhlášen v rámci slavnostního vyhlášení výsledků soutěže EY Podnikatel roku České republiky na pražském Žofíně.


Ocenění Cena čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2021  získali Jiří Kůs a Lucie Konečná ze společnosti nanoSPACE s.r.o.   

Česká republika se již mnoho let řadí ke světové špičce v aplikaci nanotechnologií v průmyslu a spotřebním zboží. Důkazem toho je i rodinná firma nanoSPACE, která se za zabývá výrobou produktů z nanovlákenných membrán vhodných pro alergiky a astmatiky. Na trhu působí od roku 2012 a stala se prvním výrobcem na světě v oblasti protiroztočových povlaků, přikrývek a polštářů s nanovlákennou membránou, která zabraňuje proniknutí roztoče do výplně produktů, zároveň saje pot, je prodyšná a komfortní. V roce 2016 představili v nanoSPACE také protiroztočové povlečení a přikrývky z nanobavlny, čímž dokázali spojit funkčnost materiálu s kvalitním bavlněným saténem. Mají i vlastní kolekci udržitelné módy, a kromě produktů s nanomembránou nebo nanočásticemi prodávají doplňky stravy s unikátní rozpustností aktivních látek nebo ekologická prací vajíčka.

Za domažlickým nanoSPACE stojí zakladatel firmy Jiří Kůs společně se svou dcerou a provozní ředitelkou Lucií Konečnou. NanoSPACE je zakládajícím členem Asociace nanotechnologického průmyslu ČR a součástí edukačního projektu „Česko je nano“. Aktivně se účastní popularizačních projektů zaměřených na nanotechnologie a velkou část financí věnuje na edukaci veřejnosti v oblasti českých nanovlákenných produktů.

Jen málo firem zasáhla pandemie tolik, jako právě nanoSPACE. Během krize využili své dlouholeté zkušenosti a začali s velkovýrobou nanovlákenných roušek a antivirových šátků. Z pár desítek objednávek denně se dostali na deset za minutu a na poslední chvíli se tak vyhnuli odprodání části firmy investorům. V roce 2020 vyrostli v nanoSPACE o neuvěřitelných 4 000 %. To jim umožnilo soustředit se ještě více na ekologii a udržitelnost, která prostupuje podnikání i život Jiřího a Lucie na všech úrovních. V nanoSPACE totiž vyvíjí produkty, které pomáhají nejen zlepšovat kvalitu života lidí, ale zároveň jsou šetrné k přírodě. To je vidět i na jejich obalových materiálech, které jsou maximálně udržitelné.

Jako ryze technologická firma mají veškeré procesy maximálně digitalizované a automatizované s prvky umělé inteligence a pokročilých algoritmů. Jejich e-shop je propojený s externím skladem i účetnictvím. Aktuálně pracují na zalistování výrobků na Amazonu, kde spustili vlastní nanoSPACE Store. Soustředí se na expanzi na Slovensko a do Německa, a do pěti let plánují prodávat v celé Evropské unii.

Jiří a Lucie vždy snili o vlastním vývoji, který nově zastřešuje dceřiná firma nanoSPACE Technology. Dle jejich slov je pro ně největším hnacím motorem tvůrčí proces, nikoliv miliony na účtu. A péče, se kterou k podnikání přistupují, tomu odpovídá. Do budoucna se chtějí ještě více zaměřit na environmentální aspekt podnikání a zabývat se například biodegradovatelnou nanomembránou. Dlouhodobá vize nanoSPACE je stát se globálním hráčem na trhu s nanotechnologickými výrobky za dodržení lokální a ekologické výroby.
 


Finalisté soutěže o nejlepší podnikatelský příběh:

Pavel Bortlík, Acam SolutionKdyž studoval na gymnáziu, zakoukal se tehdy sedmnáctiletý Pavel Bortlík do jedné dívky, a tak na ni chtěl udělat dojem jako nikdo jiný. Rozhodl se proto, že se stane podnikatelem a věřil, že tímto krokem získá její srdce.
 
Lucie Hladíková, Petit Lulu - Je to ekologické a ještě ušetříme, pomysleli si před deseti lety manželé Hladíkovi a pro svého novorozeného syna pořídili látkové pleny. Protože je ale Lucie Hladíková podnikavá a koupená sada tak úplně nevyhovovala, rozhodla se, že vyzkouší ušít vlastní.
 
Jiří Kobelka, Samuel Šramko, Tatum - Začínali v bankovním sektoru. Pak vylétly kryptoměny a Jiří Kobelka a Samuel Šramko se rozhodli, že naprogramují kryptobanku, která by fungovala jako běžná banka, jen by místo korun „vydávala“ třeba bitcoiny.
 
Přemysl Kokeš, Amplla - Architekt Přemysl Kokeš je svými exteriérovými a interiérovými realizacemi známý po celém Česku. Teď chce ve světě prorazit svým inovativním hasicím přístrojem plným high tech vychytávek.
 
Tomáš Kubala a Jan Hába, Trafin Oil - Přijít o několikamilionovou investici, nebo se zapojit do neznámého byznysu. Nesnadná otázka stála před patnácti lety před Tomášem Kubalou a Janem Hábou.
 
Pavel Turek, Automobilist - Automobilové téma nebylo favoritem, nakonec však vyhrálo. A tak to začalo. Doba aut s plakátů v klučičích pokojích je minulostí, Automobilist ji ovšem vrací v noblesnější formě.
 
Adam Rajnoha, Yord - Studio Yord Adama Rajnohy začínalo před třemi lety v garážových podmínkách. Dnes jeho tým čítá přes dvacet lidí, má za sebou téměř padesát úspěšných projektů a před sebou globální expanzi.
 

Držitelé ceny čtenářů MF DNES a iDNES.cz o „Nejlepší podnikatelský příběh"

2021: Jiří Kůs, Lucie Konečná, nanoSPACE s.r.o.
2020: Jan Vokurka, Kitl s.r.o.
2019: Václav Staněk, Vasky trade s.r.o.
2018: Jan Kokáš a Ondřej Koneš, WO club
2017: Petra Plemlová, unuodesign s.r.o.
2016: Jaroslav a Martina Kotasovi, Bezlepík s.r.o.
2015: Pavel Baloun, BANES
2014: Vladimír Olmr, SOPO
2013: Karel Nikl, Karel NIKL
2012: Helena Bednářová, Centrin CZ
2011: Jaroslav Zeman, DETOA Albrechtice
2010: Jindřich Fikar, Čokoládovny Fikar